De Hohe Messe: Bachs eigen ‘Best of’ playlist
- Concerten
- De Hohe Messe: Bachs eigen ‘Best of’ playlist
Vox Luminis en het Freiburger Barockorchester laten horen wat Bach vermocht. Wie rijkt hoger dan de ‘Hohe Messe’?
Bachs eigen 'Best of' playlist
Mis BWV.232 in b kl.t., "Hohe Messe" ; deel I, "Missa" (Kyrie en Gloria) - compleet
Johann Sebastian Bach
Uitvoerenden: Lionel Meunier (Dirigent), Freiburger Barockorchester, Vox Luminis [met solisten uit het ensemble]
Mis BWV.232 in b kl.t., "Hohe Messe" ; deel II, "Symbolum Nicenum" + deel III, "Sanctus" + deel IV, "Osanna, Benedictus, Agnus Dei et Dona nobis pacem"
Johann Sebastian Bach
Uitvoerenden: Lionel Meunier (Dirigent), Freiburger Barockorchester, Vox Luminis [met solisten uit het ensemble]
zaterdag 20 september 2025
OmroepNTR
ComponistenJohann Sebastian Bach
UitvoerendenLionel Meunier (Dirigent)
EnsemblesFreiburger Barockorchester, Vox Luminis [met solisten uit het ensemble]
TijdperkenHoog barok
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Freiburger Barockorchester
Vox Luminis
Lionel Meunier leiding
Erika Tandiono sopraan
Tabea Mitterbauer sopraan
Sophia Faltas sopraan
Victoria Cassano alt
William Shelton tenor
Sebastian Myrus bas
Felix Schwandtke bas
Bach Hohe Messe
Bach boven Bach
Bachs Hohe Messe is omgeven door vraagtekens. Waarom ‘compileert’ Bach aan het eind van zijn leven een volledige katholieke mis? Wél zeker is dat zij een samenvatting is van zijn onovertroffen meesterschap. Complexe polyfonie en dramatiek in de vier- tot achtstemmige (!) koren, Italiaanse lyriek en virtuoze instrumentale solo’s in de expressieve aria’s en duetten: deze mis is een aaneenschakeling van hoogtepunten, alsof Bach zijn eigen ‘Best of’ playlist maakte. Hij hergebruikt ook muziek van vroegere cantates, maar zoals steeds wanneer Bach iets recycleert, ontstaat er iets volkomen nieuws.
Bachs meesterwerk frank en vrij
De samenwerking tussen de toonaangevende ensembles Vox Luminis en Freiburger Barockorchester leidde al vaker tot memorabele hoogtepunten. In deze ongedirigeerde versie van Bachs magnum opus projecteren koor en orkest de barokke retoriek rechtstreeks de zaal in, alsof de noten gisteren geschreven werden!