Openingsconcert 2025
- Concerten
- Openingsconcert 2025
Rebecca Clarke, ‘Morpheus’ voor altviool en piano
Rebecca Helferich Clarke (1886-1979) was een Engelse violist en componist. Als virtuoos en veel gevraagd altviolist trad ze op samen met beroemdheden als Pablo Casals, Arthur Rubinstein, Jascha Heifetz, George Szell, en vele anderen. Ook was ze één van de eerste vrouwelijke orkestmusici in Londen. Haar moeder was een Duitse, haar vader een Amerikaan. Vaak bracht ze tijd in Amerika door, en woonde daar permanent vanaf de tweede Wereldoorlog. Ze heeft een kleine 100 werken gecomponeerd; haar composities werden algemeen hoog gewaardeerd, vooral sinds ze in 1919 met haar altvioolsonate bijna een eerste plaats in een door Elizabeth Sprague Coolidge gesponsorde compositiewedstrijd won. Toch werd haar werk na haar dood lange tijd vergeten, en pas weer herontdekt in de jaren ’70 van de 20ste eeuw. Sinds de oprichting van de Rebecca Clarke Society in 2000 wordt steeds meer werk van haar gepubliceerd en uitgevoerd.
In 1918 bracht Clarke zelf als altviolist de première van haar compositie Morpheus ten gehore in de Carnegie Hall in New York. Omdat vrouwelijke componisten niet algemeen geaccepteerd waren, had zij Morpheus gepubliceerd onder het pseudoniem “Anthony Trent”. Critici waren unaniem lovend over dit werk van componist “Trent”, terwijl ze een andere compositie die Rebecca Clarke tegelijkertijd onder haar eigen naam ten gehore bracht afkraakten. Morpheus, zoon van Hypnos, god van de slaap, is de Griekse god van de dromen. Dit sensuele stuk is een evocatie van het dromenrijk. Clarke weet precies hoe ze alle registers van zowel de altviool als de piano hiervoor kan benutten in een perfecte combinatie van dromerigheid en intensiteit. Er zijn momenten van heftigheid en virtuositeit, afgewisseld met verstilde rustpunten. Aan het eind sterven beide instrumenten weg naar absolute stilte. Clarke’s muziek is impressionistisch van karakter; ze was een bewonderaar van de muziek van Debussy.
Ivan Moseley, ‘Ik zocht des nachts’ voor strijkkwartet, piano en spreker; Nederlandse première
Ivan Mosely was eerst neuroradioloog; hij volgde privé compositielessen bij Hans Heimler. Na zijn medische carrière – 40 jaar later – studeerde hij compositie bij Anthony Gilbert op het Royal Northern College of Music, in dezelfde tijd als de oprichters van het Navarra Quartet, met wie hij goede vrienden werd. Zijn composities werden uitgevoerd in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten, inclusief radio-opnames in Duitsland en Mexico, en op BBC Radio 3 en Radio Suffolk. Zijn meest recente première was in juni 2021, de uitvoering van Fourscore, door het Elias String Quartet in Wigmore Hall.
Noot van Ivan Mosely zelf, bij het werk dat vandaag zijn première beleeft:
“One of the recurrent areas of concern in today’s British society—and more widely, as recent court proceedings in France made clear—is the regrettable treatment of women by men, individually or in general, strangers or close relatives. Thousands of years ago, the author of the Song of Solomon painted this word-portrait of a woman seeking happiness but abandoned by the man with whom she was madly in love and mistreated by the city’s officials. These problems are clearly timeless, and I therefore omitted some of the text placing the unfortunate women in a specific time and era; the mood is agonised from the outset, and unresolved."
De gesproken tekst in deze compositie bestaat uit enkele delen van het bijbelse Hooglied. Boven de partituur staat : For Marije and Simone. Onderaan de eerste pagina staat de volgende aanwijzing van de componist: The text, from the King James Authorised Version of the Song of Solomon, chapters 3 and 5, is to be spoken, unpitched, as naturally as possible, so that expression is more important than strict adherence to the notated rhythm.
De tekst:
Ik zocht des nachts op mijn leger Hem, Dien mijn ziel liefheeft. Ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet. Ik zal nu opstaan, en in de stad omgaan, in de wijken en in de straten; ik zal Hem zoeken, Dien mijn ziel liefheeft. Ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet. De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij; ik zeide: Hebt gij Dien gezien, Dien mijn ziel lief heeft? Toen ik een weinigje van hen weggegaan was, vond ik Hem, Dien mijn ziel liefheeft; ik hield Hem vast, en liet Hem niet gaan, totdat ik Hem in mijner moeders huis gebracht had, en in de binnenste kamer van degene, die mij gebaard heeft. Ik sliep, maar mijn hart waakte, de stem mijns Liefsten, Die klopte, was: Doe mij open, mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte! want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen. Mijn Liefste trok Zijn hand van het gat der deur; en mijn ingewand werd ontroerd om Zijnentwil. Ik stond op, om mijn Liefste open te doen; en mijn handen dropen mirre, en mijn vingers van vloeiende mirre, op de handvaten des slots. Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken; Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet. De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij. Ik bezweer u! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.
Weesp Chamber Music Festival: Openingsconcert
Strijkkwartet nr.2 in D gr.t. - compleet
Aleksandr Borodin
Uitvoerenden: Tim Crawford (viool), Floor le Coultre (viool), Simone van der Giessen (altviool), Anastasia Feruleva (cello)
Morpheus
Rebecca Clarke
Uitvoerenden: Simone van der Giessen (altviool), Nicholas Rimmer (piano)
Images voor piano, boek 2 - nr.2, "Et la lune descend sur le temple qui fut"
Claude Debussy
Uitvoerenden: Nicholas Rimmer (piano)
Nachtstück D.672 & Gretchen am Spinnrade D.118, op.2
Franz Schubert
Uitvoerenden: Karin Strobos (mezzosopraan), Nicholas Rimmer (piano)
Ik zocht des nachts
Ivan Moseley
Uitvoerenden: Karin Strobos (spreekstem), Tim Crawford (viool), Floor le Coultre (viool), Simone van der Giessen (altviool), Anastasia Feruleva (cello), Nicholas Rimmer (piano)
Pianokwartet in a kl.t., "Klavierquartettsatz"
Gustav Mahler
Uitvoerenden: Tim Crawford (viool), Simone van der Giessen (altviool), Anastasia Feruleva (cello), Nicholas Rimmer (piano)
Il tramonto, 1914
Ottorino Respighi
Uitvoerenden: Karin Strobos (mezzosopraan), Floor le Coultre (viool), Tim Crawford (viool), Simone van der Giessen (altviool), Anastasia Feruleva (cello)
donderdag 03 april 2025
OmroepNTR
ComponistenFranz Schubert, Claude Debussy, Gustav Mahler, Ottorino Respighi, Aleksandr Borodin, Rebecca Clarke, Ivan Moseley
UitvoerendenTim Crawford (viool), Simone van der Giessen (altviool), Anastasia Feruleva (cello), Nicholas Rimmer (piano), Floor le Coultre (viool), Karin Strobos (mezzosopraan)
TijdperkenRomantisch, Vroeg twintigste eeuw, Nieuwste muziek
LocatieVan Houtenkerk, Weesp