Concert

Das Geheimniss der Liebe

foto: Laura Bohn by Bronwen Houck
  1. Concertenchevron right
  2. Das Geheimniss der Liebe

Bij het openingsconcert van Zoom -de tiende!- wordt het geheim van de liefde ontrafeld. Het Ruysdael Kwartet trad samen op met sopraan Laura Bohn. Zij verwierf eerder bekendheid als de “Dirty Duchess” in de opera “Powder her Face” van Thomas Adès. Dit concert laat een ander facet van de liefde zien.

Das Geheimniss der Liebe

Opnamedatum

woensdag 05 juni 2024

Omroep

NTR

Componisten

Ludwig van Beethoven, Kurt Weill, Antonín Dvořák, Ottorino Respighi, Alma Mahler

Uitvoerenden

Gijs Kramers (Arrangeur), Brecht, Bertolt (Tekstschrijver), Laura Bohn (sopraan), Erich Kästner (Tekstschrijver), Marijn van Prooijen (Arrangeur), Otto Julius Bierbaum (Tekstschrijver)

Ensembles

Ruysdael Kwartet

Tijdperken

Klassiek, Vroeg twintigste eeuw, Romantisch

Locatie

Grote Kerk, Velp

Het Ruysdael Kwartet opende de avond met het 11e kwartet van Beethoven. Dit korte strijkkwartet ontstond na een afgewezen huwelijksaanzoek aan zijn studente Therese von Drossdik. De emoties verbonden aan dit voorval zijn meesterlijk verweven in het kwartet, waardoor het lijkt alsof de luisteraar er zelf bij was.

Alma Schindler accepteerde daarentegen het huwelijksaanzoek van de beroemde componist Gustav Mahler. Hoewel ze voornamelijk bekend staat als “vrouw van”, verdienen haar eigen composities steeds meer erkenning. Haar liederen, die vanavond worden uitgevoerd, getuigen van haar buitengewone talent en creativiteit. Geïnspireerd door Wagner, overschrijdt ze de grenzen van tonaliteit op een verbazingwekkende manier.

“Il Tramonto” van Respighi, gebaseerd op het dramatische werk “The Sunset” van Percy Shelley, weeft liefde en noodlot samen in een ogenschijnlijk romantische zonsondergang. De tekst roept associaties op met de wereld van Verdi of Puccini.

Vervolgens verkennen we de Tsjechische liefde met Dvorak’s “Cypressen”, oorspronkelijk geschreven voor zang en piano met teksten van Gustav Pfleger-Moravsky. De inspiratie voor deze composities kwam voort uit Dvorak’s eigen liefde voor een 16-jarige pianostudent, later zijn vrouw. Deze liederen werden later bewerkt voor strijkkwartet door de componist zelf.

Het concert werd afgesloten met drie liederen van Kurt Weill, die de liefde in het broeierige en rokerige nachtleven van Berlijn in de jaren twintig belichten, waardoor een fundamenteel andere ervaring van dit thema ontstaat.

Ster advertentie
Ster advertentie