Tsjaikovski’s pianoconcert door Marie-Ange Nguci
- Concerten
- Tsjaikovski’s pianoconcert door Marie-Ange Nguci
De innemende pianovirtuoos Marie-Ange Nguci speelt Tsjaikovski’s Eerste pianoconcert, een favoriet meesterwerk met een uitdagende solopartij. Minstens even heroïsch is de imposante Derde symfonie van Beethoven. Het Radio Filharmonisch Orkest staat onder leiding van dirigent Roderick Cox, dé aanstormende Amerikaanse dirigent.
Zomerconcert: Beethovens ‘Eroica’ en Tsjaikovski’s pianoconcert
Ouverture voor orkest, op.5, "The school for scandal"
Samuel Barber
Uitvoerenden: Roderick Cox (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Concert voor piano en orkest nr.1, op.23 in bes kl.t. - compleet
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Uitvoerenden: Nguci,Marie-Ange (piano), Roderick Cox (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Concert voor piano 1h en orkest in D gr.t., "Pour la main gauche" - Cadens
Maurice Ravel
Uitvoerenden: Nguci,Marie-Ange (piano)
Symfonie nr.3, op.55 in Es gr.t., "Eroica" - compleet
Ludwig van Beethoven
Uitvoerenden: Roderick Cox (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
maandag 07 juli 2025
OmroepAVROTROS
ComponistenLudwig van Beethoven, Maurice Ravel, Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, Samuel Barber
UitvoerendenNguci,Marie-Ange (piano), Roderick Cox (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenVroeg twintigste eeuw, Romantisch, Klassiek
LocatieKoninklijk Concertgebouw, Amsterdam
Beethovens ‘Eroica’
Eigenlijk wilde Ludwig van Beethoven zijn heldhaftige Derde symfonie opdragen aan Napoleon Bonaparte, die destijds als de bevrijder van het volk werd gezien. Daar kwam hij op terug toen Napoleon zichzelf in zijn grootheidswaanzin tot keizer had gekroond in mei 1804. Woest streepte Beethoven Napoleons naam door in zijn manuscript. De nieuwe bijnaam ‘Eroica’ past uitstekend bij de revolutionaire muziek vol verrassende wendingen en onstuimige accenten.
Lees ook

Componist - Ludwig van Beethoven
Samuel Barber
Als een van de eerste Afro-Amerikaanse dirigenten met een opmerkelijke internationale carrière, koos Cox als openingsstuk de Ouverture ‘The School for Scandal’, op. 5 uit 1932 van de Amerikaanse componist Samuel Barber, die wereldberoemd werd met zijn Adagio voor strijkers. Het stuk is gebaseerd op het in 1777 geschreven gelijknamige toneelstuk van de Engelsman Richard Brinsley Sheridan, die in zijn scherpe komedie roddel, intriges, hypocrisie en sociale satire an de kaak stelt.
Wie is dirigent Roderick Cox?

foto: HarrisonParrott
Amerikaanse dirigent Roderick Cox
De Amerikaanse dirigent Roderick Cox werd in september 2016 benoemd tot vaste gastdirigent van het Minnesota Orchestra, nadat hij er het jaar daarvoor assistent-dirigent was geweest. Daarvoor was hij assistent-dirigent bij het Alabama Symphony Orchestra en Music Director van het Alabama Symphony Youth Orchestra.
Roderick Cox werd geboren in Macon, Georgia, waar hij opgroeide in de kerkkooromgeving van zijn alleenstaande moeder. Hij ging studeren aan de Columbus State University en behaalde een master in orkestdirectie aan de Northwestern University, waar hij les kreeg van Victor Yampolsky en Mallolry Thompson. In 2013 werd Roderick Cox na toekenning van de Robert J. Harth Conducting Prize tijdens het Aspen Music Festival teruggevraagd als Fellow van het festival. Twee jaar later werd hij assistent-dirigent van het Minnesota Orchestra, waar hij in 2015 hassistent-dirigent werd. In 2018 ontving hij de Sir George Solti Conducting Award en in 2024 werd hij benoemd tot music director van het Opéra Orchestra national Montpellier. Voor kansarme kinderen richtte Cox de Roderick Cox Music Initiative op (RCMI), waarmee hij kinderen uit arme gemeenschappen helpt aan beurzen, instrumenten, muzieklessen en zomerkampen.
Marie-Ange Nguci speelt Tsjaikovski
Marie-Ange Nguci, ‘een pianiste bij wie hoofd, hart en handen in perfect evenwicht zijn’, maakt grote indruk met Tsjaikovski’s uitdagende Eerste pianoconcert. Toen Tsjaikovski zijn nieuwe creatie in 1874 trots liet horen aan de fameuze pianist en componist Nikolai Rubinstein moest hij wel even slikken: zijn vriend noemde het concert ‘wanstaltig en onspeelbaar’. Een totaal verkeerde inschatting van Rubinstein, want inmiddels behoort het tot één van de meest favoriete pianoconcerten ooit geschreven, mede dankzij de Franse, Russische en Oekraïense volkswijsjes die Tsjaikovski meesterlijk heeft verwerkt in de imposante solopartij. Én natuurlijk dankzij het imposante intro van de hoorns!
Bron: Concertgebouw.nl