Mahler Festival 2025: Symfonie nr. 1
- Concerten
- Mahler Festival 2025: Symfonie nr. 1
Van grootse landschappen en een boerendans tot een kinderliedje dat iedereen kent: Gustav Mahler vertelt met zijn Eerste symfonie een verhaal over de natuur, de dood en het leven. Als geen ander kan dirigent Klaus Mäkelä met 'zijn' toekomstige Concertgebouworkest de energie en contrasten naar voren brengen die deze symfonie vraagt. Op dit openingsconcert van het Mahler Festival 2025 klinkt ook de opdrachtcompositie Hell mountain van de Zweedse componist Anders Hillborg.
Bekijk Mahlers Symfonie nr. 1
Video niet beschikbaar
Mahler Festival 2025: Mahler 1
Hell mountain
Anders Hillborg
Uitvoerenden: Klaus Mäkelä (Dirigent), Koninklijk Concertgebouworkest
Symfonie nr.1 in D gr.t., "Titan" - compleet
Gustav Mahler
Uitvoerenden: Klaus Mäkelä (Dirigent), Koninklijk Concertgebouworkest
vrijdag 09 mei 2025
OmroepAVROTROS
ComponistenGustav Mahler, Anders Hillborg
UitvoerendenKlaus Mäkelä (Dirigent)
EnsemblesKoninklijk Concertgebouworkest
TijdperkenNieuwste muziek, Romantisch
LocatieKoninklijk Concertgebouw, Amsterdam
Lees ook

Componist - Gustav Mahler
Mahler en Vader Jacob
Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: Gustav Mahler en de symfonie. De Oostenrijkse componist had grootse plannen voor dit genre, dat al tientallen jaren volgens vaste vormen en regels werd gecomponeerd. Vernieuwen wilde Mahler het, met het allerhoogste als inzet. "De symfonie moet zoals de wereld zijn", zei hij namelijk over zijn doel. "Het moet alles bevatten".
De Eerste symfonie is Mahlers eerste stap op weg naar het vervullen van deze missie. Met een fluisterzacht begin in plaats van een triomfantelijke opening zet hij meteen de toon voor vernieuwing. Steeds meer instrumenten doen hun intrede met imitaties van natuurgeluiden, zoals een koekoek. Mahler laat het ontwaken van de natuur horen. In het beroemde tweede deel van deze symfonie neemt Mahler je mee naar het platteland met een vrolijke boerendans.
Maar al deze levenslust heeft ook een tegenhanger: de dood. Het derde deel is een begrafenismars, waarvoor Mahler mogelijk geïnspireerd raakte door de houtsnede De begrafenis van de jager. De componist gebruikte de melodie van Vader Jakob, maar zette die in mineur. Terwijl de pauken een sober marsritme spelen, begint een solo contrabas de optocht in canon. De Eerste symfonie eindigt met een expressief en groots vierde deel, waarbij de koperblazers aan het einde staand mogen spelen.

foto: Publiek domein / Moritz von Schwind
Beluister meer van het Mahler Festival

Concert - Mahler Festival 2025: Symfonie nr. 2