Nieuwe generatie herontdekt Hans Henkemans
- Klassiek
- Nieuwe generatie herontdekt Hans Henkemans
“Tussen pianisten die tien keer beroemder zijn, houdt Henkemans zich makkelijk staande.” Dat zegt dirigent en vriend Ed Spanjaard over de in 1995 overleden pianist en componist Hans Henkemans in de Volkskrant. Zijn muziek was nagenoeg vergeten, maar beleeft een opleving dankzij onder meer Spanjaard, violist Liza Ferschtman, de broers Lucas en Arthur Jussen en ook pianist Mattias Spee die een album met zijn muziek opnam.
Hans Henkemans was een Nederlandse componist en pianist. Hij werd geboren op 23 februari 1913 en overleed op 29 januari 1995. Hij begon op jonge leeftijd met pianolessen en toonde al snel zijn talent als pianist. Zijn vader stimuleerde hem alleen niet om een carrière in de muziek te kiezen – hij begon een studie medicijnen om een “echt” vak te leren. Toch studeerde hij daarnaast ook piano en compositie.
Debussy vertolker
Bijna zestig keer soleerde hij in het Concertgebouw van Amsterdam en hij was een populaire gast op internationale festivals. Volgens Spanjaard speelde hij de muziek van Debussy weergaloos en met een grote variatie in zijn klank.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Aan het begin van de jaren 60 krijgt de carrière van Henkemans een flinke knauw. Zijn ideeën over muziek botsen met de experimentele geluiden uit de hoek van de avant-garde. Als hij in een opiniestuk de term ‘soniek’ voorstelt om die composities in het vervolg mee aan te duiden, schiet dat in het verkeerde keelgat bij de opkomende generatie componisten en musici. De soniek-discussie blijft een schaduw werpen over zijn carrière.
Henkemans stopt eind jaren 60 om gezondheidsredenen als pianist, maar hij blijft nog een aantal jaar componeren. Als hij daar uiteindelijk ook mee stopt, werkt hij tot zijn pensioen als psychiater.
Herontdekt als componist
Meer dan twintig jaar na zijn dood lijkt de tijd rijp voor een herontdekking van de muziek van Henkemans. Met een documentaire kan het grote publiek kennis maken met hem en zijn muziek.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Minstens zo belangrijk is dat een nieuwe generatie musici zijn muziek op hun lessenaars zet. In Podium vertelt pianist Mattias Spee over de invloeden die hij terughoort in de muziek van Henkemans. “Ik hoor van alles terug in zijn muziek, hij raapt allerlei invloeden samen. Ik hoor late romantiek en impressionisme en hedendaagse componisten uit zijn tijd zoals Prokofjev en Poulenc. In de handen van Henkemans krijgt het iets Nederlands en nuchters, maar soms is het ook bijzonder sentimenteel.”
Spee speelde een concert om zijn cd met muziek van Henkemans te presenteren. Het Avondconcert was erbij om een opname te maken voor de uitzending van woensdag 14 juni.