De Ochtend
KRO-NCRV

Zo belangrijk zijn festivals voor de klassieke muziek

foto: ANP
  1. Klassiekchevron right
  2. Zo belangrijk zijn festivals voor de klassieke muziek

Waar de klassieke muziek in de zomer vroeger tot stilstand kwam, is er inmiddels een levendig circuit ontstaan van festivals onder de open hemel. Sinds een jaar of vijftien breken musici en ensembles uit de concertzaal om het publiek op te zoeken in bossen, weilanden en landgoederen. En dat is meer dan alleen maar leuk. Volkskrant-journalist Guido van Oorschot ziet de buitenfestivals als een blijvende en waardevolle toevoeging. "Ze zijn echt een stevige poot geworden binnen het bouwwerk van de klassieke muziek in Nederland", zegt hij bij De Ochtend.

De klassieke festivalzomer staat voor de deur

"Voor musici betekent het simpelweg werk", legt Van Oorschot uit. "Vroeger lag het concertleven stil in de zomer. Nu kun je, als je geluk hebt, de hele zomer blijven spelen." Die continuïteit is van groot belang in een sector waarin vaste contracten zeldzaam zijn en de meeste artiesten leven van losse opdrachten.

Plek voor nieuw werk

Buitenfestivals zijn niet alleen uitvoeringsplekken, maar steeds vaker ook broedplaatsen voor nieuwe muziek. Zo ging tijdens het Oranjewoud Festival een werk van componist Joël Bons in première: een stuk voor een orkest waarin westerse en niet-westerse instrumenten samenkomen.

Volgens Van Oorschot is die rol als opdrachtgever cruciaal. "Zowel Oranjewoud als Wonderfeel stelt zich actief op als mede-opdrachtgever van nieuwe composities. Dat geeft componisten niet alleen werk, maar ook een podium en publiek."

Avontuurlijk en toegankelijk

De festivalsetting nodigt uit tot andere keuzes, ook in het programma. "Er is buiten meer ruimte voor experiment en mengvormen", zegt Van Oorschot. "Je hoort er eerder invloeden van folk, jazz of wereldmuziek dan in een doorsnee concertzaal." Sommige festivals werken samen met schrijvers, dichters of theatermakers. En het publiek mag rondlopen, liggen, luisteren of juist even afstand nemen.

Die lossere vorm verlaagt de drempel. Bezoekers hoeven niet per se iets van klassieke muziek te 'weten' om geraakt te worden. En dat maakt de festivals tot ideale plekken om nieuwe luisteraars aan te spreken, of bestaande liefhebbers te verrassen, vertelt de Volkskrant-journalist.

De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol, Hans Smit of Pieter van Nes houdt je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie