'Natuurlijk stond er in Huize Bach geen piano, maar dit klinkt schitterend'
- Klassiek
- 'Natuurlijk stond er in Huize Bach geen piano, maar dit klinkt schitterend'
Johann Sebastian Bach schreef zijn klaviermuziek niet voor piano, maar voor klavecimbel, orgel of spinet. Toch klinkt zijn muziek op de moderne piano verrassend mooi. Pianist Jacobus laat in Onder de vleugels van Den Herder horen hoe rijk de mogelijkheden zijn.
Onder de vleugels van Den Herder: Johann Sebastian Bach
"Muziek van Bach kan altijd", zegt Jacobus overtuigd. Volgens hem werkt de muziek van Bach uitstekend op een piano, ook al kende de componist het instrument niet. "Een beroemde pianist noemde de piano ooit een gulden middenweg. Bachs muziek komt er prachtig op tot zijn recht. Natuurlijk stond er in Huize Bach geen piano, maar als ik het begin van de vierde Franse suite speel, klinkt het gewoon schitterend."
Vrijheid in de noten
Wat Jacobus zo aanspreekt, is de ruimte die Bach aan de uitvoerder laat. "In die Franse suite begint hij met een allemande, een dans. Maar er staat geen tempo bij, geen boogjes, geen puntjes op de noten. Glenn Gould speelt het heel strak, David Fray juist veel losser. Je mag het dus vrij interpreteren", zegt hij.
Toch vraagt de muziek wel om gevoel voor karakter. "Een allemande is niet zo langzaam als een sarabande, maar ook niet zo snel als een gigue. Je moet je altijd afvragen: wat wil ik uitdrukken met deze dans?"
Gerelateerde podcast

Onder de vleugels van Den Herder
Meerstemmigheid in één lijn
Bachs kracht is volgens Jacobus de polyfonie. "Zelfs in één melodielijn hoor je soms meerdere stemmen. Eigenlijk al twee stemmetjes, terwijl dat niet gespecificeerd staat. Dat is de retorische kracht van zijn muziek. Met al die dingen bepaal je als speler waar de luisteraar naar luistert en wat hij hoort", zegt Den Herder. Herhalingen bieden bovendien ruimte om te variëren. "Dansdelen worden altijd tweemaal gespeeld. Het was vroeger volkomen normaal om in de herhaling versieringen toe te voegen. Vandaag speel je het zo, morgen net even anders. Dat is precies de vrijheid die Bach biedt."
De piano als kans
Waar het klavecimbel geen verschil kent tussen hard en zacht, opent de piano juist mogelijkheden. "Neem een dalende toonladder in de linkerhand. Speel je die gebonden, dan verdwijnt het contrast met de rechterhand. Speel je hem losser, dan krijgt het een heel ander karakter. Dat is wat ik bedoel: de noten staan er, maar je hebt altijd ruimte om ermee te spreken", aldus Den Herder.
De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol, Hans Smit of Pieter van Nes houdt je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.
Gerelateerd
De Ochtend
Waarom je dit weekend meer Oekraïense muziek hoort bij NPO Klassiek
De Ochtend
Russische protestkunst, met gevaar gemaakt en gesmokkeld naar Amsterdam
De Ochtend
Age shaming in de klassieke muziek: 'Belachelijk! Alsof ouderen met één been in het graf staan'
De Ochtend