Ritmes van over de hele wereld op het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht
- Klassiek
- Ritmes van over de hele wereld op het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht
Dit jaar introduceert het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht de serie Ritme van de wereld. In de serie krijgen verschillende makers de ruimte om via hun muziek verhalen te delen over onderwerpen die nu in onze maatschappij spelen. Dit jaar is multitalent en Utrechts Stadscomponist Nawras Altaky curator. Op zondag 28 december zijn drie bijzondere concerten uit de serie bij te wonen.
Arabische kamermuziek
Nawras Altaky, geboren in Syrië en gevestigd in Utrecht, is een opvallend multitalent. Hij speelt ud, hij zingt betoverend met zijn warme bariton en hij mag zich dit jaar Stadscomponist van Utrecht noemen. In die hoedanigheid en als curator van de serie Ritme van de Wereld komt hij speciaal voor het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht met een nieuw project, Tarab. Een kamermuziekensemble met muzikale reuzen als celliste Maya Fridman en altviolist en trombonist Oene van Geel voegt onder leiding van Altaky een geheel nieuwe betekenislaag toe aan de traditionele Arabische kamermuziek.
Met ook nog de ney van Marianne Noordink en de contrabas van Remy Dielemans in de gelederen creëert Nawras Altaky een nieuwe wereld waarin de oude Arabische geest van de Tarab, de diepe extatische staat van betovering door muziek, resoneert. Een concert dat verbindt en culturele verschillen herdefinieert en herinterpreteert tot enerverende bruggen naar nieuwe gezamenlijke klanken en werelden.
Indiase Raga's
De jonge Nederlandse componist en trombonist Arjan Linker heeft zich grondig verdiept in de Indiase muziek. Hij kent de geheimen van de raga’s en hij verrijkt deze diepgewortelde muzikale traditie op geheel eigen wijze. Dat leverde hem dit jaar al de Grachtenfestivalprijs op. Met Niti Biswas op tabla en Claudio Spieler op percussie neemt Linker je mee naar een Nederlandse blik op de Indiasa raga.
Net als in de Indiase traditie zal het trio zittend op de grond eigen werk spelen, improviseren en nieuwe verrassende klanken en afslagen toevoegen aan de ragatraditie. Een meditatieve reis met ‘ritme als middel om de wereld delicaat te bereiken’ en de trombone in een opvallende hoofdrol. Ook de ware percussieliefhebber komt volop aan zijn trekken met de opzwepend ritmische duetten van Niti Biswas en Claudio Spieler.
Historische ontmoetingen
The Beyond and Us is een project onder leiding van de Amsterdamse componiste en performer Emine Bostancı. Ze onderzoekt in het project wat de impact is van reizen en migratie op culturele en muzikale identiteiten. Geïnspireerd door eeuwen van ontmoetingen tussen Ottomaanse, Perzische en Europese werelden, stelt het project historische muziek opnieuw voor als een pad naar zelfbegrip. Terwijl de performers de voetstappen van vroegere reizigers en diplomaten volgen, stellen ze een resonerende vraag: ‘Hoewel we reizen om de ander te verkennen, weerspiegelt wat we vinden vaak ons eigen verhaal.’
Emine Bostanci krijgt bovendien gezelschap van grote musici zoals Judith en Tineke Steenbrink. Deze oprichters van Holland Baroque zijn ware pioniers als het gaat om oude muziek in een nieuwe context te plaatsen. Samen met percussionist Vinsent Planjer, ud-speler Nizar Rohana en Khorshid Dadbeh op de tar, tanbour en setar maken ze er een kleurrijk feest vol herkenning en verwondering van.
Gerelateerd

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht 2025

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht 2024

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Janine Jansen vertelt over het IKFU 2023

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
