Marieke Hopman na kritiek November Music: 'Recensenten moeten ruimte geven voor groei, niet afbreken'
- Klassiek
- Marieke Hopman na kritiek November Music: 'Recensenten moeten ruimte geven voor groei, niet afbreken'
November Music is altijd een festival dat muziek uitdaagt en grenzen opzoekt. Dit jaar was er veel aandacht voor het Bosch Requiem, dat speciaal gecomponeerd werd voor het festival. Helaas werd het werk in de Volkskrant hard bekritiseerd. Recensent Merlijn Kerkhoff noemde het "kundig neergepende niksigheid" en beweerde dat het stuk "een uur en een kwartier in dezelfde groef blijft." Maar Marieke Hopman, accordeonist en artistieke leider van November Music, heeft een duidelijk standpunt als het gaat om het geven van kritiek.
Luister het gesprek hier. - Klassiek Inside
Vrijheid van meningsuiting en de impact op de cultuur
Hopman erkent het recht van recensenten om hun mening te geven, maar ze vindt dat kritiek met meer zorg moet worden geformuleerd. "Ik vind dat iedereen mag zeggen wat hij wil. Dat is het allerbelangrijkste in dit land: vrijheid van meningsuiting", zegt ze in podcast Klassiek Inside. Toch wijst ze op de verantwoordelijkheid die iedereen draagt voor de cultuur. "We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We moeten kunst en cultuur veel meer met elkaar verbinden."
Ze voegt eraan toe: "Als wij het risico niet meer nemen om makers een plek te geven om zichzelf uit te vinden, dan is er geen plek meer waar dat kan in Nederland. Dan krijgen we een eenheidsworst in cultureel aanbod."
Kritiek en ruimte voor experiment
Hoewel Hopman erkent dat niet alles op het festival een succes is, benadrukt ze dat experimenteren essentieel blijft voor de toekomst van de cultuur. "Als wij dat niet meer doen, wie gaat het dan nog wel doen?" zegt ze. Voor haar gaat het niet alleen om het presenteren van 'makkelijke' muziek, maar ook om het bieden van ruimte voor nieuwe ideeën, creativiteit en groei.
Hopman ziet liever dat een recensent zijn of haar mening geeft zonder afbreuk te doen aan het plezier of de aantrekkelijkheid van cultuur. Ze pleit voor een respectvolle benadering van kritiek die ruimte laat voor groei en vernieuwing.
Luister de podcast Klassiek Inside hier.
Klassiek Inside
Gerelateerd

Klassiek Inside
Nora Fischer reageert op omstreden keuze Concertgebouw: 'provocerend om Abramson op Joods feest te zetten'

Klassiek Inside
Steen (CDA): 'Cultuur hoort bij een sterke samenleving'

Klassiek Inside
Mohandis: 'Subsidiecircus cultuur moet op de schop'

Klassiek Inside
