Anne-Maartje Lemereis stopt als Componist der Nederlanden: trots dat er nu ook een Kindercomponist is
- Klassiek
- Anne-Maartje Lemereis stopt als Componist der Nederlanden: trots dat er nu ook een Kindercomponist is
Anne-Maartje Lemereis blikt in de podcast Klassiek Inside terug op haar tijd als Componist der Nederlanden. Na twee jaar zit haar termijn erop en geeft ze het stokje door.
Luister de podcast hier - Klassiek Inside
Educatie
Lemereis heeft zich in haar tijd als Componist der Nederlanden vooral ingezet voor educatie. Haar grootste trots is het aanstellen van een Kindercomponist der Nederlanden. Lize Bastiaens was de eerste. Nu heeft Kobus Jansen het stokje overgenomen. “Dat is voor de Kindercomponist zelf ongelooflijk leuk en leerzaam, maar dat trekt ook andere, vooral jonge mensen, in het componeren.” Om mensen die willen leren componeren verder te helpen, staat er nu een lijst met compositiedocenten op haar site. Deze lijst kan nog veel meer groeien en dus doet Lemereis de oproep: “Compositiedocenten die luisteren, meld je. Dan kom je op de lijst.”
Het nieuwjaarsconcert is een erg belangrijk podium voor jonge componisten. Dat de publieke omroep stopt met het uitzenden van het Nederlandse nieuwjaarsconcert, komt dan ook als een klap in het gezicht voor Lemereis. Bij de aankondiging hiervan dacht ze: “Daar gaat weer een van die weinige talenttrajecten voor jonge componisten.” Er is nog veel te doen in het ontwikkelen van componeertalent, maar Lemereis zegt erbij dat ze een positief gevoel heeft overgehouden aan de afgelopen twee jaar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tegenstroom
Door alle steun heeft Lemereis niet het gevoel gehad dat ze tegen de stroom in moest roeien. Wanneer er wel een tegenslag vanuit de politiek kwam, kon ze altijd rekenen op steun van haar collega’s. “Dat vind ik eigenlijk een heel lekker gevoel, omdat ik liever wil laten zien, ‘dit kunnen we, dit is belangrijk, hier moet aandacht naar’, dan dat we ergens hogerop gaan zeuren en aankloppen om meer tijd en geld.” Ze is er wel zeker van dat deze lobby niet is aangekomen in Den Haag.
Want bij gesprekken met politici schrok Lemereis vooral van het gebrek aan begrip en zicht op het klassieke werkveld. Dit komt volgens haar vooral doordat politici maar heel kort zitten. Hierdoor zijn ze meer bezig met stemmen binnenhalen dan met het maken van plannen voor de lange termijn.
Desondanks heeft Lemereis wel goede moed voor de toekomst. “Juist door wat wel met elkaar wel bereiken en doen ben ik extreem positief”. Er is volgens Lemereis een gedeeld geloof en een gedeelde strijdbaarheid onder musici en componisten. “Ik zie ons muzikanten en misschien vooral de componisten wel als hardnekkige krokussen die gewoon hun kop blijven opsteken.”
Toekomstmuziek
Als haar termijn is afgelopen, gaat Lemereis reflecteren op haar tijd als Componist der Nederlanden. Daarna heeft ze heel veel zin om “in de luwte te kunnen gaan schrijven en daar niks over te hoeven zeggen tegen iedereen.” Als Componist der Nederlanden heeft ze bewust gekozen voor het schrijven van kortere stukken om bereikbaar te blijven. Nu kijkt ze dus vooral uit naar experimenten en het grote werk.
Gerelateerde podcast
Klassiek Inside
Gerelateerd

Klassiek Inside
Nora Fischer reageert op omstreden keuze Concertgebouw: 'provocerend om Abramson op Joods feest te zetten'

Klassiek Inside
Marco Gerris wint Johannes Vermeer Prijs: 'What the hell?'

Klassiek Inside
Marieke Hopman na kritiek November Music: 'Recensenten moeten ruimte geven voor groei, niet afbreken'

Klassiek Inside
