Mozarts drie-eenheid volgens Jan Willem de Vriend
- Klassiek
- Mozarts drie-eenheid volgens Jan Willem de Vriend
Dirigent Jan Willem de Vriend bespreekt met Hans Haffmans de drie laatste symfonieën van Mozart. Drie meesterwerken die - zo blijkt - heel veel vragen oproepen.
Mozart is een Godswonder, vindt dirigent Jan Willem de Vriend. Als zesjarige draaide hij deze componist al grijs. Het meest trof hem Mozarts ongebreidelde levensenergie.
De Vriend ziet Mozarts drie laatste symfonieën als een raadsel. Ze zijn gecomponeerd in zes weken tijd, zonder een voor ons bekende reden. Immers, niemand heeft Mozart een opdracht gegeven noch heeft hij er ooit geld voor ontvangen. Ze zijn zelfs tijdens zijn leven niet uitgevoerd. Misschien wel de 40ste maar als hij hier al bij is geweest wordt hierover nog steeds verschillend gedacht. Hierna heeft Mozart nooit meer een Symfonie geschreven of zelfs aangeduid er een te willen schrijven.
Wat was zijn reden? En, bestaat er een verband tussen deze drie symfonieën? Wat opvalt als we deze werken onder de loep nemen en vergelijken met andere vrijmetselaars muziek uit die tijd valt op hoe deze werken met elkaar verbonden zijn. Het getal drie speelt hierbij een belangrijke rol maar ook het gebruik van instrumenten of bepaalde motieven.
In de podcast Mozarts drie-eenheid neemt Jan Willem de Vriend je mee naar de muzikale taal van Mozart en de vrijmetselaars van de 18e eeuw. Hij legt de opvallende eigenschappen die deze werken kenmerken bloot. En door zijn vragen wordt je deelgenoot van wat we weten of vooral niet weten over deze meesterwerken.
En wellicht wordt een glimp van het raadsel van deze werken wordt ontrafeld.