Nederlandse Muziekprijs voor bariton Raoul Steffani
- Klassiek
- Nederlandse Muziekprijs voor bariton Raoul Steffani
Bariton Raoul Steffani heeft de Nederlandse Muziekprijs ontvangen. Hij kreeg de prijs uit handen van de staatssecretaris voor Cultuur en Media, Gunay Uslu. De prijs geldt als de hoogste Nederlandse onderscheiding voor klassieke musici.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Steffani kreeg de prijs na afloop van een door hemzelf samengesteld concert. Hij zong werken van Johann Sebastian Bach, Hans Pfitzner en Alma Mahler. Asko|Schönberg speelde tussen de zangstukken door ook nog muziek van Sofia Goebaidoelina en Aton Webern.
In zijn speech na de uitreiking bedankte Steffani naast onder anderen zijn familie, vriendin en de musici met wie hij op het podium stond, ook twee belangrijke mentoren. "Maurizio Fernandez, bedankt voor het geduld tijdens de tijdens de begeleiding van dit traject. En Margreet Honig, dank voor de inmiddels honderden zanglessen in de afgelopen tien jaar."
In het Avondconcert van maandag 16 oktober is de opname van het prijsuitreikingsconcert te horen.
Communiceren
De Nederlands Muziekprijs wordt uitgereikt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Volgens de commissie die het ministerie adviseert, verdient Steffani de prijs omdat hij als geen ander weet te communiceren met zijn publiek.“Raoul Steffani zingt niet enkel, maar hij spreekt en communiceert via de muziek met zijn publiek”, zo schrijft de adviescommissie die hem zo’n twee jaar volgde. “Dictie, verstaanbaarheid, taalgevoel, en vooral een zeer eigen en persoonlijke klanksignatuur karakteriseren zijn optredens. Hij reikt zijn tekst zingend aan zijn publiek en trekt de zaal naar zich toe op een zeer expressieve en persoonlijke wijze.”
Ontwikkeltraject Nederlandse Muziekprijs
Voorafgaand aan het toekennen van de Nederlandse Muziekprijs doorloopt een musicus een ontwikkeltraject van een jaar of twee. Alleen musici die een internationale carrière in het verschiet hebben liggen, komen in aanmerking om daar aan deel te nemen. Samen met een mentor en met hulp van musici en coaches uit binnen- en buitenland werkt de musicus in kwestie aan zijn persoonlijke muzikale ontwikkeling. Een adviescommissie volgt het traject en brengt advies uit aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om de Nederlandse Muziekprijs wel of niet uit te reiken.
Steffani zegt dat hij heeft genoten van het traject. “Iedere musicus is anders, dus het is fijn dat het echt maatwerk is. Het leuke is dat ik mijn eigen route heb kunnen kiezen. Ik heb onder meer nader kennis gemaakt met barokrepertoire én de laat-romantiek, ik heb Franse lessen genomen, mogen voorzingen bij diverse dirigenten en naar verschillende collega’s in het buitenland kunnen luisteren.”
Mentor
Casting director Mauricio Fernandez was als commissielid en als mentor betrokken bij het traject van Steffani. Vlak na de bekendmaking in april 2023 prees hij de snelle ontwikkeling van Steffani in de afgelopen jaren. “Hij is bovendien ook intelligent en hij heeft een brede interesse. Hij heeft zijn eerste internationale stappen gezet en langzaamaan beginnen mensen zijn talent daar nu ook te ontdekken.”
Mauricio Fernandez over Raoul Steffani
Steffani maakte de afgelopen jaren snel naam op Nederlandse en internationale podia. Zo won hij in 2016 de Elisabeth Evertsprijs en in 2018 de Grachtenfestival Prijs. Tijdens het Prinsengrachtconcert in het jaar erop zong hij in het voorprogramma en maakte daarna ook zijn opwachting tijdens het hoofdprogramma met violist Pekka Kuusisto en Camerata RCO.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Van opera tot Lied
Van 2016 tot 2018 was Steffani lid van De Nationale Opera Academy. In het seizoen 2020-2021 maakte hij zijn debuut bij Opéra National de Lyon als Ramiro in L’heure espagnole van Maurice Ravel. Daarna zong hij de rol van Ned Keene in Peter Grimes van Benjamin Britten in een bijzondere productie die werd uitgevoerd in de buitenlucht aan de Waddenzee. In het seizoen 2022-2023 maakte hij zijn debuut bij De National Opera in Amsterdam in Operetta Land van Steef de Jong.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Steffani zong ook in diverse orkestwerken en oratoriums. Hij werkte daarbij samen met orkesten als het Orchestra of the Age of Enlightenment, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Concertgebouw Kamerorkest. Samen met Camerata RCO, dirigent Rolf Verbeek en stersopraan Barbara Hannigan is hij te horen op de cd Sehnsucht, hij zingt daarop 4 Gesänge van Alban Berg in een arrangement voor bariton met kamerorkest.
Al sinds het begin van zijn carrière is Steffani een fervent liefhebber van het liedrepertoire. Hij zong op internationale podia en nam al twee cd’s op gewijd aan het repertoire, hij werkte daarbij bovendien samen met de vermaarde pianist en liedspecialist Gerold Huber.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.