Kirill Petrenko geeft visitekaartje af
- Klassiek
- Kirill Petrenko geeft visitekaartje af
De Russische dirigent Kirill Petrenko start komend seizoen als de nieuwe chef bij de Berliner Philharmoniker, volgens velen het beste orkest ter wereld.
Zijn eerste concert is 23 augustus aanstaande, maar zijn eerste cd met het orkest ligt er al, met een uitvoering van Tsjaikovski’s 6e Symfonie. ‘Ter kennismaking’, meldt het orkest.
Het betreft een live opname van het concert dat de Berliner gaf met Petrenko, in maart 2017. Het was de eerste kennismaking met de nieuwe dirigent voor het orkest en het publiek, nadat hij twee jaar daarvoor al was gekozen als opvolger van Simon Rattle. De reacties na afloop van het concert waren lovend. ‘Een triomf,’ was het vonnis van de pers. ‘Muzikaal vakmanschap, volledig in het moment, vol van toewijding, energie en emotie.’
Kirill Petrenko is met de Berliner Philharmoniker uiteraard ook aanwezig bij het Mahlerfeest volgend jaar in het Concertgebouw. Hij dirigeert dan de 4e en 6e Symfonie van Mahler.
Gerelateerd

Podium
Violist Vera Beths 80 jaar: dochter en filmmaker Carine Bijlsma maakt documentaire

Podium
Bomvolle studio met livemuziek van Black Pencil

Podium
Orville Breeveld over festival Mind the Gap!

Podium
.png?height=170&width=170&aspect_ratio=600%3A601)