Podium
NTR

Organist Aart Bergwerff en Eric Vloeimans genomineerd voor Edison Klassiek 2025

foto: Challenge records
  1. Klassiekchevron right
  2. Organist Aart Bergwerff en Eric Vloeimans genomineerd voor Edison Klassiek 2025

De genomineerden van de Edison Klassiek zijn bekend. Naast Aart Bergwerff en Eric Vloeimans zijn het ROctet, Janine Jansen en het Brackman Trio Nederlandse kanshebbers. Organist Aart Bergwerff heeft samen met trompettist Eric Vloeimans het album Ten Holt: Canto Ostinato for Organ and Trumpet opgenomen.


Elke dag besteedt Podium aandacht aan de genomineerden. De uitreiking van de felbegeerde beeldjes vindt plaats op maandag 6 oktober. In de week voorafgaand aan de uitreiking maken wij in Podium elke dag een winnaar bekend. Tijdens de feestelijke avond waarop de prijzen worden uitgereikt, wordt ook bekend gemaakt wie de Oeuvreprijs en de Publieksprijs ontvangt.

Hieronder staan per categorie welke opnamen genomineerd zijn voor een Edison Klassiek 2025, met de motivatie van de Edison-jury.

Neoklassiek

Aart Bergwerff, Eric Vloeimans - Ten Holt: Canto Ostinato for Organ and Trumpet

Motivatie van de jury:

‘De Canto’ is niet meer weg te denken uit het Nederlandse muzieklandschap. Hoewel het werk al veel verschillende bezettingen en uitvoeringen kent, is het Aart Bergwerff en Eric Vloeimans gelukt een nieuwe dimensie toe te voegen aan de rijke Canto-caleidoscoop. De samenwerking tussen de organist en de trompettist staat garant voor een virtuoos geheel aan improvisaties, vooral door Vloeimans. Maar hij laat voldoende ruimte voor Bergwerff, die op zijn beurt de rijkdom aan klanken op het orgel uitlicht met de verschillende registers. Een nieuwe, opvallend effectieve uitvoering van een minimalistische klassieker.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Josefine Opsahl - CYTROPIA

Motivatie van de jury:

In een wereld waarin de grote rol van technologie in de menselijke samenleving soms bediscussieerd wordt, zoekt Josefine Opsahl juist naar een fusie van mens, natuur én technologie. In CYTROPIA, de naam doet het al vermoeden, zet Opsahl een klankbeeld waarin traditie en futurisme elkaar ontmoeten in de combinatie van haar akoestische cellospel en een strijkersensemble, aangevuld met een groot scala aan elektronische effecten. De 11 composities op dit album hebben ieder een duidelijke, eigen sfeer en getuigen altijd van Opsahl’s grote muzikale en technische vaardigheden. Een originele samenkomst van twee uitersten – met een heel nieuw geluid als gevolg.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Max Richter - In A Landscape

Max Richter staat bekend om zijn minimalistische stijl van componeren. Op In A Landscape werkt Richter met weinig elementen langzaam naar emotionele climaxen, met een mix van strijkers, piano en blazers enerzijds en subtiele, ambient elektronica anderzijds. In A Landscape draait om de verzoening van polariteiten: tussen akoestisch en elektronisch, tussen mens en natuur. Het intieme karakter van dit album wordt ondersteund door de “Life Studies”, musique concrète-achtige opnames van geluiden uit het alledaagse leven, zoals fluitende vogels, voetstappen in het bos of aankondigingen in de metro. De uitmuntende opname van de rijke gelaagdheid van dit album maakt het geheel tot een meditatieve en meeslepende luisterervaring.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Buitengewoon Klassiek

Caroline Shaw, Sō Percussion - Rectangles and Circumstance

Motivatie van de jury:

Het partnerschap tussen het energieke slagwerkensemble Sō Percussion en de gevierde componist en vocalist Caroline Shaw is er een uit duizenden. Dit bewijst ook hun tweede gezamenlijke album, Rectangles and Circumstance, dat dit jaar de Grammy voor Best Chamber Music won. Maar het is natuurlijk geen ‘gewone’ kamermuziek: de grenzen van de kamermuziek worden actief opgezocht – en met succes. Het vakmanschap en de vindingrijkheid van Sō Percussion staat buiten kijf, met het gebruik van een grote diversiteit aan instrumenten en gesamplede geluiden. Daarbij straalt de eigenheid van Shaw’s stemgeluid overal bovenuit. Het resultaat is een haast ‘poppy’ plaat, vol verrassingen die uitnodigen tot herhaaldelijk luisteren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Abel Selaocoe - Hymns of Bantu

Abel Selaocoe’s Hymns of Bantu is op en top luisterplezier. Op het album staat een aanstekelijk programma van Zuid-Afrikaanse muziek, klassiek, jazz en alles ertussenin. Selacoe’s kenmerkende fluwelen stem beweegt vrij over de harmonieën die zijn collega’s van het Manchester Collective neerleggen. Ook is Selaocoe’s grote talent als cellist goed te horen in bijvoorbeeld een Sarabande van Bach en in een solo-improvisatie op Marin Marais’ Les Voix Humaines, werken die in het kader van Hymns of Bantu ineens een opzwepend karakter krijgen. Al met al een album waarbij je niet stil kunt zitten!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

La Tempête, Simon-Pierre Bestion - Orlando: A Melancholic Portrait

Met Orlando – A Melancholic Portrait zet het oude muziekensemble La Tempête het werk van Orlando di Lasso in een 21ste-eeuws daglicht. Gekenmerkt door hun avontuurlijke en inventieve interpretaties van oud repertoire, en de indrukwekkende concerten die ermee gepaard gaan, is ook dit album er weer eentje van een ongelooflijk hoge kwaliteit. Als íemand een drumstel en een saxofoon naadloos in een oude muziekcontext kan plaatsen zonder aan tijdloosheid of schoonheid te verliezen, is het wel dirigent Simon-Pierre Bestion. Het nodigt uit tot fantaseren over de instrumentatie die Di Lasso zelf zou hebben gekozen als hij in onze tijd leefde. Maar dat Di Lasso en Bestion beste vrienden zouden zijn, is in ieder geval overduidelijk.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kamermuziek

ROctet - Changes - String Octets

Motivatie van de jury:

De acht strijkers van het Nederlandse ensemble ROctet vroegen Theo Loevendie om een nieuw werk voor hun album. Loevendie schreef Changes en noemt het stuk “een viering van de schoonheid van verandering, zowel in muziek als in het leven.” Het herinnert ons eraan dat elk moment, elke noot, een stap is naar iets nieuws. Roctet zoekt op intense en gepassioneerde wijze naar nieuws, naar beweeglijkheid, ook in de octetten van Enescu en Mendelssohn. Tegelijkertijd heeft de klank iets aantrekkelijk lichts. Kortom: kamermuziek op het hoogste niveau door musici wier individuele karakters je terug hoort in hun uitdagende samenspel.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nevermind - Bach: Goldberg Variations

Motivatie van de jury:

Ze hadden slechts één informele repetitie nodig om te weten: hier kunnen we iets mee. Van de Goldbergvariaties zijn tal van bewerkingen gemaakt, maar een voor fluit, viool, viola da gamba en orgel, afgewisseld met klavecimbel, was er nog niet. Het virtuoze Nevermind maakte zijn eigen versie en voert die met verve uit. Als altijd is de klankvoorstelling van deze spelers kraakhelder en hun betoog ritmisch logisch georganiseerd. De solistische trekjes maken de uitvoering des te aantrekkelijker. Daarbij: de kwaliteit van de opname is om door een ringetje te halen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Quatuor Danel - Prokofiev: The String Quartets

Motivatie van de jury:

Quatuor Danel is als geen ander thuis in de Russische kwartetliteratuur. Met deze opname van Prokofievs twee strijkkwartetten en de voor strijkkwartet gearrangeerde Visions fugitives leveren de musici opnieuw een staaltje hoogstaand kwartetspel af, direct vanaf de eerste maten grijpen ze je bij de strot. De strijkers hebben een pezige klank, maar altijd ontspannen, en nemen de luisteraar mee in hun verhalende manier van muziek maken. Daarbij zorgt het frisse geluid van de opname ervoor dat veel details hoorbaar zijn zonder dat de eenheid van het ensemble in het gedrang komt. Dit is opnieuw een parel in de cd-reeks van het Frans-Belgische kwartet.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Solist instrumentaal

Janine Jansen - Sibelius en Prokofjev

Motivatie van de jury:

Met alle intuïtieve eigenheid die ze bezit, brengt Jansen het somtijds onheilspellende universum van Jean Sibelius tot leven. Met de overgave en hartstocht als handelsmerk stort ze zich in de afgronden van de eenzaamheid die de Finse componist in zijn Vioolconcert oproept. Daarna zet ze de poort open naar de droomwereld van Sergej Prokofjev. Dirigent – en klanktovenaar – Klaus Mäkelä weet met zijn Oslo Philharmonic mooie en betekenisvolle orkestrale details op te diepen, waardoor beide concerten uitgroeien tot hypnotiserende vertellingen met – naast de solo viool – nog tal van fascinerende muzikale personages.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pianist Alexandre Kantorow - Brahms en Schubert: Pianoworks

Motivatie van de jury:

Geen pianistische opsmuk bij Kantorow, maar een pure muzikale vertelling in onder meer twee hondsmoeilijke stukken: de Eerste pianosonate van Brahms en de Wanderer-fantasie van Schubert. Hij blinkt uit in zangerige verbeeldingskracht. Achter elke noot zit betekenis, en toch klinkt zijn spel nergens intellectueel. De aanpak is steeds tintelend en fris. Hier is een geboren musicus aan het woord.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Violist Augustin Hadelich met pianist Orion Weiss - American Road Trip

Motivatie van de jury:

Zoals zijn nieuwe thuisland Amerika is ook Augustin Hadelich een smeltkroes van invloeden. Met pianist Orion Weiss gaat hij op verkenningstocht door het weidse panorama van de Verenigde Staten. Het spelplezier spat van de muzikale reis af. De repertoirekeuze ontsnapt aan de clichés en zit vol met tal van inspirerende ontdekkingen die een origineel eerbetoon brengen aan de muziekstijlen die Amerika voortbracht.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Solist vocaal

Magdalena Kozená - Czech Songs

Motivatie van de jury:

Magdalena Kožená’s Czech Songs is een betoverende verzameling liederen uit haar geboorteland met zelden te horen repertoire van Martinů, Dvořák, Krása en Klein. Kožená’s stralende mezzosopraan heeft niets aan glans verloren in deze liederen die haar als een handschoen passen. Met een voorbeeldige dictie en trefzekere frasering brengt ze de gedichten moeiteloos tot leven. Dirigent Simon Rattle en het Tsjechisch Filharmonisch Orkest voegen aan haar stem veel kleuren en uitdrukkingskracht toe.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Konstantin Krimmel - Mythos: Schubert & Loewe

Motivatie van de jury:

Al van kinds af koestert Krimmel een fascinatie voor oude verhalen en legenden en die kan hij op Mythos uitleven. In de romantische ballades vertolkt de zanger vaak meerdere rollen. Krimmels soepele bariton leent zich daar bij uitstek voor. Hij pakt je als meesterverteller vanaf de eerste inzet beet om niet meer los te laten. Pianist Bushakevitz verrijkt Krimmels verhaal met een eigen stem, die het drama nog meer spanning geeft.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Samuel Hasselhorn - Urlicht: Songs of Death and Resurrection

Motivatie van de jury:

In tien gedichten rond dood en opstanding – ballades, liederen en aria’s – schildert bariton Samuel Hasselhorn met zijn diepe en donkere bariton een indrukwekkend klankbeeld van Gustav Mahlers muzikale en filosofische nalatenschap.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Vocaal

Ensemble Correspondances, Sébastien Daucé Campra:- Messe de Requiem

Motivatie van de jury:

De troostende, menselijke toon van deze dodenmis doet denken aan het requiem van Fauré. Het is zonde dat dit prachtige werk van André Campra niet net zo vaak in de concertzalen te horen is als dat van zijn collega. Sébastien Daucé en zijn Ensemble Correspondances laten met deze gloedvolle uitvoering eens te meer horen dat het Franse ensembles zijn die momenteel aan de allerhoogste top van de oude muziek staan. Wondermooi opgenomen in een ruimtelijke akoestiek, waarin toch veel detail klinkt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Orfeo Orchestra , Purcell Choir, György Vashegyi, Sabine Devieilhe, Reinoud van Mechelen - Rameau: Les Boréades

Motivatie van de jury:

De Hongaarse dirigent György Vashegyi heeft ruimschoots zijn sporen verdiend als Rameau-specialist: hij zette al vijf andere opera’s van het Franse barokgenie op plaat. Les Boréades, Rameau’s laatste opera, krijgt hier een gedroomde uitvoering. Niet alleen zijn koor, orkest en solisten – onder wie stersopraan Sabine Devieilhe – in topvorm, ook de opname klinkt als een klok.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Thibault Noally, Philippe Jaroussky, Julia Lezhneva, Jakub Orliński, Brundo de Sá, Carlo Vistoli, David Hansen, Les Accents -Hasse: Serpentes ignei in deserto

Motivatie van de jury:

Johan Adolph Hasse schreef zijn oratorium Serpentes ignei in deserto oorspronkelijk voor louter vrouwenstemmen. In deze uitvoering zijn het echter vijf countertenoren die de show stelen. Dankzij hun bijdragen heeft deze opname van de onbekende maar ijzersterke ‘kerk-opera’ een grote dramatische zeggingskracht. De zangers worden meesterlijk ondersteund door dirigent Thibault Noally, die de musici van Les Accents laat spelen met drive en ritmische precisie.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Orkest

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Tarmo Peltokoski - Mozart: Symphonies 35 & 40

Motivatie van de jury:

Tarmo Peltokoski’s eerste album voor Deutsche Grammophon is meteen een schot in de roos. De jonge Finse dirigent kiest voor de drie Mozart-symfonieën een strakke aanpak die toch ademt en vrij voelt, en de orkestleden van de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen krijgen de ruimte versieringen aan te brengen in de herhalingen. Ondanks de snelle tempi voelt het nooit gehaast en Peltokoski combineert zijn dynamische aanpak met een gebalanceerd klankbeeld en zorgvuldige frasering. Het resultaat is fris, kleurrijk en tintelend.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lahav Shani, Rotterdam Philharmonic Orchestra - Bruckner: Symphony No. 5

Motivatie van de jury:

Lahav Shani toont zich een ware Bruckneriaan in deze uitvoering van de monumentale Vijfde symfonie. Een interpretatie die zich kenmerkt door aandacht voor zowel Bruckners prachtige lijnenspel als voor de krachtige contrasten. Een toonbeeld van coherentie en concentratie. Ook het orkest laat zich van zijn beste kant zien met voortreffelijk spel, waarbij de koperblazers nog een extra pluim verdienen. Tot slot is het geheel nog voorbeeldig opgenomen, met een mooie open klank waarin zowel de luidste passages als de zachtste pianissimi volledig helder en natuurlijk tot hun recht komen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mahler Academy Orchestra, Philipp von Steinaecker - Mahler: Symphony No. 9 on Period Instruments

Motivatie van de jury:

Dirigent Philipp von Steinaecker en het Mahler Academy Orchestra voeren Mahlers Negende symfonie uit op historische instrumenten. Hun uitgangspunt: de speelstijl uit de tijd van de componist. Het klinkend resultaat is een openbaring. Orkestpartijen zijn volledig met elkaar in balans, details die vaak onopgemerkt blijven komen duidelijk naar voren. De luisteraar krijgt een aards, robuust en spontaan geheel te horen, vol verrassende wendingen en verleidelijke glissando’s. De passie waarmee Von Steinaecker op zoek gaat naar de authentieke klank en zijn musici hoorbaar enthousiasmeert, werkt aanstekelijk. Deze uitgave is een aanvulling op de rijke discografie van Mahlers Negende symfonie.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie