Louise Farrenc − componist die tegen de trends inging
- Klassiek
- Louise Farrenc − componist die tegen de trends inging
Deze week was het voor de zevende keer Female Friday. Elke vrijdag staat er in Podium (NTR) een andere vrouwelijke componist centraal. Presentator Dieuwertje Blok ging samen met redacteur Jane van Laar op zoek naar een onterecht vergeten componist. Tot de Klassieke Top 400 begint in september lichten we er wekelijks één uit. Op vrijdag 30 juni luisterden we naar de verrassende muziek van Louise Farrenc.
Video niet beschikbaar
Best frustrerend: je schrijft geweldige orkestwerken en het enige wat critici doen is benadrukken dat je een vrouw bent. Het overkwam de Franse componist Louise Farrenc. "Het is zo zeldzaam voor een vrouw om symfonieën van echt talent te componeren", schreef iemand over haar stukken voor orkest. En ook de bekende componist Hector Berlioz liet zich er weinig subtiel over uit: "Goed geschreven en georkestreerd met een talent dat zeldzaam is onder vrouwen", zei hij.
Muziek voor negen instrumenten
Hoe vrouwonvriendelijk ook, redacteur Jane van Laar benadrukt dat er best iets positiefs te zien is in de woorden van Berlioz over Farrencs werk. "Als we die laatste zin van Berlioz even negeren, had hij wat mij betreft gelijk. Ze ging met haar werken echt tegen de tijd en de trends in." Dat hoor je gelijk af aan haar bekendste werk: het Nonet. Het is een stuk met een bijzondere bezetting voor fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool, cello en contrabas. Melodisch is het een erg aangenaam stuk en ook de structuur is erg goed doordacht. Aan de première van het Nonet werkte de beroemde violist Joseph Joachim mee.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tegen de trends in
Ook de orkestrale werken van de componist zijn volgens Van Laar de moeite waard. Een mooi voorbeeld is volgens haar de Derde symfonie van de componist. "Ze heeft dus drie symfonieën geschreven en uitgevoerd gekregen. Iets wat zeer moeilijk was in die tijd." Van Laar geeft een voorbeeld van hoe Farrenc tegen de trends inging. "Luister maar hoe deze symfonie laat beginnen met alleen een hobo, dat hoorde je in die tijd niet vaak. De start van een symfonie was meestal het moment om de luisteraars bij de les te houden. Die originaliteit van Farrenc is heel bijzonder. Haar muziek moet echt meer worden uitgevoerd!"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wil je meer weten over Female Friday? Neem een kijkje op onze speciale themapagina.
Lees ook
Componist - Louise Farrenc
Gerelateerd
Podium
Alle klassieke muziek uit boeken Haruki Murakami in een afspeellijst van 2,5 uur
Podium
Dirigent Yannick Nézet-Séguin onderscheiden voor toewijding aan LHBTI+-gemeenschap
Podium
Karina Canellakis debuteert bij Koninklijk Concertgebouworkest
Podium