Vrij Spel
AVROTROS

Vrij Spel: praam vs. Massenet

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrij Spel: praam vs. Massenet

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentator Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van de partituur en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Nog geheel in het thema van de Kalm met Klassiek-week en de bijbehorende Kalm Top 50 was pianist Nanne Praamstra vandaag te gast in de studio voor Vrij Spel. Hij begon met een studie wiskunde, waarna hij zijn passie achterna ging en professioneel drummer werd. Uiteindelijk keert hij toch terug naar een ‘gewone’ baan en besluit daarnaast muziek te gaan maken als hobby. Tien jaar geleden keerde hij terug naar zijn andere liefde, de piano, en besluit onder de artiestennaam praam neoklassieke pianomuziek te componeren. Zijn doel: “luisteraars wereldwijd inspireren om te voelen, waar te nemen en te beleven, in tegenstelling tot vast blijven zitten in rationele gedachten.” In september kwam zijn nieuwste album hush the unquiet mind uit, wat het eerste deel van een drieluik is rondom akasha.

Afgelopen december, rond Kerstmis, gaf hij in een idyllisch kapelletje in het bos een concert, wat onverwachts een groot succes bleek te zijn. Tijdens dat concert speelde hij het bekende Méditation uit de opera Thaïs van Jules Massenet. Dat thema is sindsdien blijven hangen in zijn hoofd, waardoor hij het graag voor Vrij Spel in een nieuw jasje wilde steken. Samen met trompettist Gerben Klein Willink en cellist Jonas Pap maakten ze een nieuwe versie van deze klassieke hit met de gedachte: “Hoe had het geklonken als ik het zelf zou componeren? Wat zou ik dan hebben gedaan?”

Vrij Spel: praam vs. Massenet

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie