SoundTrek
VPRO

#13 - Hoe componeer je game muziek? Op avontuur met componist Christophe Héral

  1. Podcastschevron right
  2. SoundTrekchevron right
  3. #13 - Hoe componeer je game muziek? Op avontuur met componist Christophe Héral

ongeveer 8 uur geleden

De muziek uit de game Rayman is met een orkest opgenomen en bevat allerlei rare stemmetjes die gibberish praten. Anne-Maartje wordt er rustig van. Ze schreef een pianoversie van haar favoriete level en dat bleef niet onopgemerkt door Christophe Héral, de Franse componist van de game. Het ontroerde hem én het zorgde ervoor dat hij vragen wilde beantwoorden voor deze aflevering. Want hoe schrijf je eigenlijk muziek voor een game? En waar haal je je inspiratie vandaan? 

Wil je meer muziek uit deze aflevering horen? 

 
Wat nog meer ter sprake komt: 
Orkest speelt live muziek uit de game 
Héral zingt in zijn eigen taal en speelt op de ukelele 
The 8-Bit Big Band 
Super Mario Bros. Big Band versie 
Mozart - Musikalisches Würfelspiel KV 516f (A294d/C30.01) 
Regisseur en componist Nainita Desai componeerde o.a. voor de games Tales of Kenzera en Call of Duty: Modern Warfare II. 
 
En hier kan je meegenieten met het favoriete level van Anne-Maartje: Sea of Serendipity. 
 
In SoundTrek nemen filmjournalist Noa Johannes en componist Anne-Maartje Lemereis je mee door de wereld van film, muziek en alle mogelijke combinaties van beeld en geluid. Met muziekfragmenten en live spel aan de NPO Klassiek-vleugel in de studio, maken ze een reis langs kaskrakers en arthouse, legendarische en onbekende componisten, en onderzoeken ze de klankuniversa van games en series. 
 
Presentatie: Noa Johannes & Anne-Maartje Lemereis  
Redactie: Melchior Huurdeman & Lone Draijer 
Audio: Per van der Zande 
Montage en Video: Frithjof Kalf  
Productie: Nanouk Wouters  
Eindredactie: Sakti Khedoe  
Met dank aan: Tibor Dekker