Dodeneiland en een tragedie in Florence
- Concerten
- Dodeneiland en een tragedie in Florence
Karina Canellakis gaat het Radio Filharmonisch orkest voor in een ‘tragisch’ programma met als hoogtepunt Eine florentische Tragödie, een zelden uitgevoerde eenakter van Zemlinsky.

Dodeneiland en een tragedie in Florence
Ouverture voor orkest, op.81 in d kl.t., "Tragische Ouvertüre"
Johannes Brahms
Uitvoerenden: Karina Canellakis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Het dodeneiland, op.29
Sergej Rachmaninov
Uitvoerenden: Karina Canellakis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Ein florentinische Tragödie, op.16 - compleet
Alexander Zemlinsky
Uitvoerenden: Wilde, Oscar (Tekstschrijver), Attilio Glaser (Guido Bardi - tenor), Josef Wagner (Simone - bariton), Nina van Essen (Bianca - mezzosopraan), Karina Canellakis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 27 september 2025
OmroepNTR
ComponistenJohannes Brahms, Sergej Rachmaninov, Alexander Zemlinsky
UitvoerendenWilde, Oscar (Tekstschrijver), Attilio Glaser (Guido Bardi - tenor), Josef Wagner (Simone - bariton), Nina van Essen (Bianca - mezzosopraan), Karina Canellakis (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenRomantisch, Vroeg twintigste eeuw
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis dirigent
Attilio Glaser tenor (Guido Bardi)
Nina van Essen sopraan (Bianca)
Josef Wagner bariton (Simone)
Brahms Tragische ouverture
Rachmaninov Dodeneiland
Zemlinsky Eine florentinische Tragödie
Meditaties over overspel en dood
Kort na zijn dood in 1942 raakte de voor het naziregime naar de Verenigde Staten gevluchte Alexander von Zemlinsky in vergetelheid. Zijn broeierig tonale werken werden overschreven door de naoorlogse avant-garde. Tot in 1977 juist Eine florentische Tragödie opnieuw uitgevoerd werd. De eenakter op basis van een toneelstuk van Oscar Wilde over de Florentijnse koopman Simone die zijn vrouw betrapt met Prins Guido markeerde Zemlinsky’s wederopstanding, maar werd vervolgens zelf nog maar zelden uitgevoerd.
Bitterzoet
Nu vindt Eine florentische Tragödie een concertante plek als sluitstuk van een programma dat turbulent begint met Brahms’ Tragische ouverture en Rachmaninovs gestoei met het Dies Irae-thema in zijn Dodeneiland. De vijfdelige maatsoort van dit werk zou gebaseerd zijn op het roeiritme van Charon die de Styx oversteekt. Ondanks alle tragiek eindigt Ein florentische Tragödie
prachtig bitterzoet.






