Britse muziek: van requiem tot pastorale
- Concerten
- Britse muziek: van requiem tot pastorale
Andrew Manze heeft naam in de oude én in de Britse muziek. Een boeiend overzicht van drie generaties Brits componeren.
Radio Filharmonisch Orkest
Andrew Manze dirigent
Johan Dalene viool
Elisabeth Hetherington sopraan
Britten Sinfonia da requiem
Adès Concentric paths
Vaughan Williams Derde symfonie ‘Pastorale’

Van Requiem tot Pastorale
Sinfonia, op.20, "Sinfonia da Requiem" - compleet
Benjamin Britten
Uitvoerenden: Andrew Manze (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Concert voor viool en orkest, "Concentric Paths" - compleet
Thomas Adès
Uitvoerenden: Johan Dalene (viool), Andrew Manze (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Sonate voor viool nr.5, op.27 nr.5 in G gr.t. - deel II, "Danse rustique. Allegro giocoso" + deel III, "Moderato amabile"
Eugène Ysaÿe
Uitvoerenden: Johan Dalene (viool)
Symfonie voor zangstem en orkest nr.3, "Pastoral" - compleet
Ralph Vaughan Williams
Uitvoerenden: Andrew Manze (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 15 november 2025
OmroepNTR
ComponistenBenjamin Britten, Ralph Vaughan Williams, Thomas Adès, Eugène Ysaÿe
UitvoerendenJohan Dalene (viool), Andrew Manze (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenVroeg twintigste eeuw, Nieuwste muziek
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Aangrijpend 'feestwerk' van Britten
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ontving Benjamin Britten de eervolle uitnodiging om ter gelegenheid van de viering van het 2600-jarig bestaan van het Japanse keizerrijk een symfonie te schrijven. Dat hij het vervolgens presteerde om de opdracht te honoreren met een dramatisch Sinfonia da requiem hebben de Japanners hem nooit vergeven.
Johan Dalene en Elisabeth Hetherington
Thomas Adès daagt in zijn melodieuze, eigentijdse werk het publiek uit en stelt het tóch op zijn gemak. Johan Dalene (*2000) keert terug in de Matinee met Adès’ vioolconcert Concentric paths dat bijna twintig jaar geleden in première ging.
Aan de symfonieën van Ralph Vaughan Williams is altijd wel 'een steekje los' – in die zin dat de componist zich nooit conformeert aan het gangbare beeld dat we associëren met 'de symfonie'. Ook met zijn Derde is dat het geval. In de slotmaten horen we de eenzame sopraan van Elisabeth Hetherington in een lied zonder woorden: een verstilde pastorale waarin de componist de gruwelijke herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog van zich af zingt.






