Landschappen en zeegezichten
- Klassiek
- Landschappen en zeegezichten
Op zondag 7 november speelde violiste Tosca Opdam samen met pianist Victor Stanislavsky vioolsonates van Edward Elgar, Felix Mendelssohn en de Nederlandse componist Robin de Raaff. Een programma met weidse landschappen en zeegezichten. Donderdag 18 november klinkt het complete recital in het Avondconcert.
Het programma begint met de Vioolsonate van Edward Elgar, een werk dat hij schreef in 1918, net na het einde van de Eerste Wereldoorlog. "Eigenlijk is het het eerste substantiële werk dat hij kon schrijven na de oorlog", vertelt Opdam. "Hij schreef het op een bijzonder mooie plek in Engeland, Brinkwells Cottage, waar hij verbleef met zijn vrouw. Hij maakte daar lange wandelingen door South Sussex en ik vind dat je dat kan horen in het werk, de weidse gezichten en landschappen. Hij droeg de sonate op aan een dierbare vriendin die helaas overleed voordat het werk af was. Als eerbetoon aan haar laat Elgar het mooie langzame thema uit het tweede deel nog een keer terugkomen, net voor het eind van de sonate in het derde deel."
North Atlantic Light
De landschappen in de muziek van Elgar maken vervolgens plaats voor een zeegezicht. De Nederlandse componist Robin de Raaff schreef in 2018 het werk North Atlantic Light, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Willem de Kooning. Willem de Kooning schilderde een zeegezicht gezien vanuit The Hamptons, ten noorden van New York. Een kleurrijk abstract werk waarin desondanks wel een dobberende zeilboot te ontwaren is. "In de sonate heb je de hele tijd het gevoel dat je geen vaste grond onder je voeten hebt. Steeds zijn er golven: van zacht naar hard, van hoog naar laag, stukken die versnellen of juist langzamer gaan."
Op het podium van De Doelen ging Opdam gekleed in een japon van couturier Paul Schulten, die het kleurenpalet van het schilderij met veel blauw en geel laat terugkomen in zijn ontwerp.
Ontdekking
Het recital eindigt met de Vioolsonate in F van Felix Mendelssohn. Opdam: "Mendelssohn schreef de sonate al in 1838, maar hij publiceerde het werk niet en het bleef lang onbekend. Pas in 1953 ontdekte violist Yehudi Menuhin het manuscript. Hij bewerkte het voor publicatie en speelde het voor het eerst. Het is een prachtig stuk geworden."
In Podium Witteman speelde Tosca Opdam een deel uit de sonate van Mendelssohn samen met pianist Alexander Ullman. Bekijk dat optreden hieronder terug.
Video niet beschikbaar
Het recital van Tosca Opdam en Victor Stanislavsky is op donderdagavond 18 november vanaf 20:00 uur te horen in het Avondconcert.
Gerelateerd
Avondconcert
Nicolas van Poucke over recitals: 'Ik hoop dit nog decennia te doen'
Avondconcert
Nederlandse Muziekprijswinnaar Elisabeth Hetherington in Avondconcert
Avondconcert
De Zomeravondconcerten: van zonnig Zeeland tot swingend Salzburg
Avondconcert