Gabriela Ortiz
- Klassiek
- Gabriela Ortiz
De Mexicaanse componist Gabriela Ortiz won dit jaar drie Grammy’s voor haar album Revolución diamantina. Ze is een toonaangevende stem in de moderne klassieke muziek.
- Geboortejaar: 1964 in Mexico-Stad (Mexico)
- Bekenste stukken: Revolución diamantina (2024), Téenek (2017)
- Muziekstijl: Mix van Latijns-Amerikaanse volksmuziek, klassieke traditie en avant-garde
- Muziekthema's: maatschappelijke kwesties, zoals gendergeweld, sociale ongelijkheid en milieuproblemen.
Van charango tot elektronische muziek
Ortiz werd geboren in Mexico-Stad in een muzikale familie. Als kind speelde ze gitaar en charango, een kleine Zuid-Amerikaanse luit met tien snaren. Daarnaast volgde ze klassieke pianolessen.
Toen ze elf jaar was ontdekte ze het componeren. Ze realiseerde zich meteen hoe leuk ze componeren vond. Later studeerde ze compositie in Mexico en vervolgde haar opleiding in Londen, waar ze een master en doctoraat behaalde in compositie en elektronische muziek.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Muziek en identiteit
Voor Ortiz is muziek de krachtigste vorm van communicatie en haar grootste passie. Haar composities brengen persoonlijke ervaringen samen met bredere culturele invloeden. Ze groeide op met Mexicaanse volksmuziek, maar raakte ook vertrouwd met klassieke grootheden als Mozart, Bach en Beethoven, die zij als gelijkwaardige invloeden beschouwt.

foto: Leonardo Munoz / AFP
Maatschappelijke betrokkenheid
De titel van het album Revolución diamantina verwijst naar een ballet over feministische protesten tegen vrouwenmoord in Mexico. Ortiz verwerkt thema's als gendergeweld en sociale ongelijkheid in haar muziek. Het album bevat drie werken: het vioolconcert Altar de Cuerda, het orkestwerk Kauyumari en het titelstuk Revolución diamantina.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gelaagde Latijns-Amerikaanse muziek
Latijns-Amerikaanse muziek wordt toch nog vaak geassocieerd met ritme, kleur, feesten. "Het is geen dansmuziek waar je een sombrero bij opzet. Mijn stukken zijn gelaagd, soms licht, soms ernst en altijd verbonden met waar ik vandaan kom."
Haar stijl combineert Latijns-Amerikaanse invloeden, klassieke traditie en avant-garde.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Amsterdamse premières
In het najaar van 2025 begint Ortiz als composer in residence bij Het Concertgebouw in Amsterdam. In het seizoen van 2025-2026 zal een uitgebreid programma van bestaande en nieuwe werken klinken.