Prijs voor gamecomponist Lorien Testard: 'We maken geen achtergrondgeluid meer'
- Klassiek
- Prijs voor gamecomponist Lorien Testard: 'We maken geen achtergrondgeluid meer'
Gamemuziek wordt steeds vaker symfonisch uitgevoerd. Componisten werken met orkesten en denken in thema’s en motieven, net als bij een film. Een van die componisten is de Fransman Lorien Testard. Hij won de Game Music Award voor zijn werk aan de nieuwe game Clair Obscur: Expedition 33.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Schilderen op groot canvas
In het krantenoverzicht van De Ochtend was het al te horen: Testard vergelijkt gamemuziek met schilderen op een groot canvas. "Elke klank moet bijdragen aan de wereld waarin de speler zich bevindt", zegt hij in NRC. "We maken geen achtergrondgeluid meer, maar emotionele landschappen."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Dim Dim Dam
De jury van de World Soundtrack Academy prees Testards soundtrack om zijn impressionistische toon en de mix van orkest, chanson, koor en elektronica. De stem van sopraan Alice Duport-Percier speelt daarin een centrale rol. Ze zingt klanken in een verzonnen taal — “dim-dim-dam-dada, dim-dim-dam-da-li-lam” — die pas tegen het einde van de game betekenis krijgen.
De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol, Hans Smit of Pieter van Nes houdt je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.
Gerelateerd
Gamemuziek
Games in Concert: hier bepaalt de score van het publiek wat het orkest speelt
Gamemuziek
Muziek uit 'Clair Obscur: Expedition 33': bijzondere samenwerking met een prachtig resultaat
Gamemuziek
Zien: PlayStation: The Concert in 1 minuut
Gamemuziek