'Meer vrijheid' voor kunstenaars die buiten boot vielen bij subsidieverdeling
- Klassiek
- 'Meer vrijheid' voor kunstenaars die buiten boot vielen bij subsidieverdeling
Theatergezelschap De Warme Winkel is gered door private fondsen, nadat eerder onverwacht rijkssubsidie wegviel. ‘De eisen die met rijkssubsidie gepaard gaan zijn tien keer zo hoog als bij privaat geld. De vrijheid is groter.'
Beluister hier de podcast

Klassiek Inside
Toneelgezelschap ITA, muziektheater-gezelschap Orkater en de theatercollectief De Warme Winkel zijn voorlopig gered. Hoewel de vierjarige subsidie uit het Fonds Podiumkunsten (FPK) begin dit jaar wegviel, krijgen ze nu toch geld om hun producties te maken. Van private fondsen, meldde Het Parool deze week.
Mede-oprichter van De Warme Winkel Vincent Rietveld zegt in de podcast Klassiek Inside blij te zijn met het geld, maar hij blijft boos over de gang van zaken bij het Fonds Podiumkunsten. “Deze silver lining zit wel degelijk op een donkere wolk. Het Fonds Podiumkunsten heeft vorig jaar ontzettend rare besluiten genomen. Ze hebben 42% van alle gevestigde groepen eruit gegooid. Je hebt vernieuwing nodig, maar dit is gewoon afbraak."
"Het zijn allemaal mensen die kunstenaars hun werk laten doen"
Dat private fondsen nu in het gat springen, ziet Rietveld voor zowel Orkater als De Warme Winkel als een ’teken van draagvlak voor het werk dat we hebben gedaan en de reputatie die we hebben opgebouwd.’
De fondsen zijn minder veeleisend dan het FPK. “Het zijn allemaal mensen en instanties die de kunstenaars hun werk willen laten doen. Het is sneller geregeld en de vrijheid is ook groter. Een aantal fondsen heeft zelfs ongelabeld geld gegeven. De eisen die met rijkssubsidie gepaard gaan zijn tien keer zo hoog.”
Kritiek op de verdeling
Op de verdeling van de rijkssubsidies door het FPK is al sinds het besluit vorig jaar veel kritiek. Veel gezelschappen waarvan de aanvraag niet werd gehonoreerd, scoorden wel goed op kwaliteit, maar werden afgekeurd op hun plannen voor de toekomst.
Het Fonds Podiumkunsten verdedigde zich in NRC: „Met meerjarige subsidies zijn grote bedragen gemoeid. Dan verwachten we dat mensen een goed plan kunnen schrijven. Het gros van de aanvragers heeft ook echt een goed plan geschreven.”
Gerelateerd
Filmmuziek
Bob Zimmerman vindt filmmuziek Hans Zimmer 'Muziek zonder karakter'
Podcasts
Topviolist Eva Saladin: 'In Zwitserland is tenminste wèl respect voor cultuur'
Podcasts
Klassiek Inside: Sarah Neutkens vindt sterren geven 'imbeciele toestand'
Podcasts