Festival d’Aix-en-Provence 2025: spannende opera's, subtiele regie en grensverleggend spel
- Klassiek
- Festival d’Aix-en-Provence 2025: spannende opera's, subtiele regie en grensverleggend spel
Het Festival d’Aix-en-Provence 2025 is ten einde, maar dankzij het Zomeravondconcert op NPO Klassiek zijn verschillende live-uitvoeringen terug te luisteren. La Calisto van Cavalli, Don Giovanni van Mozart en vanaf zaterdag 26 juli ook de opera Louise van Charpentier.
Pierre Audi
Oorspronkelijk geprogrammeerd onder artistieke leiding van Pierre Audi, stond de editie garant voor grensverleggende ensceneringen. De muziekwereld werd echter opgeschrikt door zijn onverwachte overlijden op 3 mei 2025. Dit zou de zevende editie onder zijn leiding zijn geweest.
Bernard Foccroulle werd aangesteld als adviseur om de door Audi bedachte programmering tot uitvoering te brengen.
La Calisto
De Nederlandse regisseur Jetske Mijnssen maakte diepe indruk met haar nieuwe enscenering van Cavalli’s La Calisto. In een lovende recensie noemt Trouw haar aanpak 'subtiel vilein', met een sterke focus op menselijke verhoudingen, psychologie en fijnzinnige beelden. Ook muzikaal was het raak met het Ensemble Correspondances onder leiding van Sébastien Daucé.
Het verhaal draait om de nimf Calisto, die trouw is aan de godin Diana. Zeus wordt verliefd op haar en verleidt haar door zich te vermommen als Diana. Dit leidt tot verwarring, jaloezie en bedrog. Uiteindelijk verandert Calisto in een ster aan de hemel.
Op de terugweg van de première, op de Route de Soleil, zei ze het volgende tegen Podium: “Mijn werkelijk uitzonderlijk goede cast met jonge fantastische zangers speelden gister de steren van de hemel, letterlijk, met dit verhaal over hoe de Grote Beer aan de hemel kwam.”
Luister La Calisto hier terug:
Don Giovanni
Theaterregisseur Robert Icke regisseerde op uitnodiging van Pierre Audi voor het eerst een opera. Over zijn duistere interpretatie was niet iedereen onverdeeld enthousiast; er klonk boegeroep tijdens de première. Sir Simon Rattle leidde 'zijn' Symphonieorchester Bayerische Rundfunks.
In een viersterrenrecensie noemt NRC deze productie 'goor, geil, teder, ambivalent - een Don Giovanni uit duizenden.' Geen klassieke vrouwenversierder op het platteland, maar een hallucinerende, verwarde man in een betonnen onderwereld.
Klik op de knop hieronder om te luisteren naar Don Giovanni. Uitgevoerd op Festival d'Aix-en-Provence door het Symphonieorchester Bayerische Rundfunks o.l.v. Sir Simon Rattle.
Solisten: Don Giovanni: Andrè Schuen, Leporello: Krzysztof Bączyk, Donna Anna: Golda Schultz, Donna Elvira: Magdalena Kožená
Louise
Deze opera van Charpentier wordt nauwelijks uitgevoerd. Onterecht, volgens deze recensie in Trouw. Het gaat over een jong meisje dat in het arbeidersmilieu van het negentiende-eeuwse Parijs opgroeit. Louise verlangt naar vrijheid en liefde en wil ontsnappen aan het benauwende bestaan bij haar ouders. Ze wordt verliefd op de dichter Julien en kiest uiteindelijk voor een leven met hem - tegen de wil van haar familie in.
De uitvoering was in handen van het Orchestre de l’Opéra de Lyon onder leiding van Giacomo Sagripanti.
Luister vanaf zaterdagavond 26 juli hier terug:
Gerelateerd
Podium
Vijfduizend fans wachten tevergeefs op organist Anna Lapwood
Podium
Postzegel van componist Ernesto Lecuona
Podium
Drukwerk en doodvonnis: het leven van Hendrik Werkman in een opera
Podium