Nieuwe aanwinsten Mendelssohn-Haus tonen Mendelssohn als componist én beeldend kunstenaar
- Klassiek
- Nieuwe aanwinsten Mendelssohn-Haus tonen Mendelssohn als componist én beeldend kunstenaar
Het Mendelssohn-Haus in Leipzig heeft onlangs twee zeldzame aquarellen aan haar collectie toegevoegd. De Felix-Mendelssohn-Bartholdy-Stichting nam de werken over uit een Engelse privécollectie, met financiële steun van de Kulturstiftung der Länder (Cultuurstichting van de deelstaten).

foto: © Mendelssohn-Haus Leipzig
Blick auf Amalfi
Wat zijn de nieuwe aanwinsten?
Felix Mendelssohn Bartholdy – Blick auf Amalfi (1831)
Dit is een aquarel geschilderd door Mendelssohn zelf. De voorstelling toont de Amalfikust in Zuid-Italië, gezien vanaf een voormalig Kapucijnerklooster. Het werk ontstond tijdens een Italiareis. Mendelssohn schonk het later aan Charlotte von Schadow.
Ferdinand Schiertz – Arbeitszimmer von Mendelssohn Bartholdy
Het tweede werk is van de Leipzigse schilder Ferdinand Schiertz (1804-1878). Hij maakte deze gedetailleerde tekening van Mendelssohns studeerkamer kort na zijn overlijden. De ruimte was zijn laatste appartement in het huidige Mendelssohn-Haus.

foto: © Mendelssohn-Haus Leipzig
Das Arbeitszimmer von Felix Mendelssohn Bartholdy
Artistieke en cultureel-historische betekenis
De aanschaf van de twee aquarellen heeft zowel artistieke waarde als cultureel-historische betekenis. Mendelssohn staat vooral bekend als componist, maar hij was ook begaafd in beeldende kunst. Blick auf Amalfi is een voorbeeld van een werk waarin zijn vermogen om landschappen vast te leggen tot uiting komt.
De tekening van Schiertz geeft een inkijkje in de werkruimte van Mendelssohn. Zo keren de originelen terug naar de plek waar Mendelssohn daadwerkelijk leefde en werkte.
De aankoop werd mede mogelijk gemaakt door de Kulturstiftung der Länder, die € 45.000 beschikbaar stelde. Beide aquarellen waren tot dan toe onderdeel van een Engelse privécollectie.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.