Moeilijke partituur te laat geleverd: Duits orkest annuleert wereldpremière
- Klassiek
- Moeilijke partituur te laat geleverd: Duits orkest annuleert wereldpremière
De wereldpremiere van het vioolconcert van de Italiaanse componist Clara Iannotta gaat aanstaande donderdag niet door. Kenmerkend voor Iannotta is het gebruik van onconventionele instrumenten. Volgens het orkest uit het Duitse Essen zijn de afspraken hierover door Iannotta niet nagekomen, waardoor het niet mogelijk was het stuk op tijd in te studeren. Iannotta zelf zegt dat het orkest niet bereid is om buiten de comfortzone te treden.
Het stuk zou in première gaan op het festival NOW! in Essen, waar nieuwe muziek centraal staat. Clara Iannotta is daar dit jaar de artist in residence en veel van haar muziek is dan ook te horen op het festival, zoals haar strijkkwartetten.
Volgens een verklaring op de website van het orkest kwam Iannotta de afspraken niet na over het soort instrumenten dat ze zou gebruiken. En ze zou ruimschoots de deadline overschreden hebben, waardoor het orkest niet genoeg tijd had om het werk in te studeren. Het orkest betreurt de gang van zaken en hoopt het vioolconcert toch binnenkort te kunnen spelen.
De verklaring is inmiddels aangepast naar een minder specifieke benoeming van het niet nakomen van de afspraken (zie ook onderstaand Instagram-bericht).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het bericht van het orkest kwam als een reactie op een statement van componist Iannotta zelf op haar site. Daar schreef ze dat het orkest het werk te duur vond en dat er een geheime stemming zou zijn gehouden waaruit bleek dat eenderde van het orkest weigerde het werk te spelen. Daarop zou het orkest hebben besloten dit vioolconcert uit de programmering te schrappen, zonder overleg met haar, de dirigent en de solist.
'Culturele stilstand'
Voor de componist was het belangrijk om zich over de gang van zaken uit te spreken, omdat het onconventionele gebruik van instrumenten en andere klankobjecten essentieel is voor haar identiteit als componist.
Ze wil met het bericht andere componisten oproepen om niet in te binden en hun taal bij voorbaat al aan te passen. "Deze stille vorm van zelfcensuur kan een vernietigend effect hebben: het ontmoedigt risico nemen, legt artistieke vrijheid aan banden en vernauwt langzaamaan de collectieve verbeelding", schrijft ze.
Volgens Iannotta wil men in de orkestwereld het liefst niet buiten de comfortzone denken, wat getuigt van culturele stilstand. Orkesten moeten risico's nemen als ze relevant willen blijven. "Het weigeren om een stuk te spelen dat een andere geluidswereld verbeeldt, is uiteindelijk het weigeren van een deel van de toekomst", schrijft ze.
.png?height=170&width=170&aspect_ratio=600%3A601)



