Salzburger Festspiele klaagde kritische muziekjournalist aan voor smaad, maar krijgt ongelijk in rechtszaak
- Klassiek
- Salzburger Festspiele klaagde kritische muziekjournalist aan voor smaad, maar krijgt ongelijk in rechtszaak
De Salzburger Festspiele en festivaldirecteur Markus Hinterhäuser zijn in het ongelijk gesteld bij een juridisch dispuut tegen muziekjournalist Axel Brüggeman. Brüggeman schreef twee kritische artikelen over de Salzburger Festspiele. Hinterhaüser beschuldigde Brüggeman daarop van smaad.
10 punten
Hinterhaüser is het oneens met tien punten uit de twee artikelen op de site Backstageclassical. Hij stapte naar de rechtbank en drong aan op financiële compensatie. Brüggeman heeft naar aanleiding van de aanklacht drie punten teruggenomen, maar hield bij de andere zeven voet bij stuk.
Hij vertelt daarbij dat freelance journalisten en kleine muzieksites als Backstageclassical meestal gelijk de handdoek in de ring gooien bij een aanklacht als deze. Het kostenplaatje van een rechtszaak is erg groot.
Toch heeft Brüggeman besloten het juridische gevecht aan te gaan. Hij vroeg om donaties om de rechtszaak te financieren.
Ongelijk
Omdat backstageclassical een Duitse site is, vond de rechtszaak plaats in Hamburg. De regionale rechtbank in Hamburg stelde Hinterhäuser al in het ongelijk.
Nu is ook in hoger beroep besloten dat Hinterhäuser geen recht heeft op financiële compensatie van Brüggeman naar aanleiding van de kritische berichtgeving.
Onterecht ontslag
Brüggeman uitte in de desbetreffende publicatie onder meer kritiek op het ontslag van regisseur Marina Davydova. Zij werd ontslagen omdat zij een nevenfunctie niet had opgegeven het festival.
Volgens Davydova is dat echter overdreven, omdat het ging over een kleinschalig gratis festival in Berlijn. Volgens haar en haar advocaten werd de nevenfunctie enkel gebruikt om als excuus om haar naar buiten te werken.
Open brief
Op de site van Backstageclassical staat inmiddels ook een open brief van Brüggeman gericht aan Hinterhaüser. Daarin bekritiseerd hij de programmering van de Salzburger Festspiele.
Ook verbaast hij zich over de houding van Hinterhäuser, met wie hij in het verleden een warme relatie onderhield. Hij eindigt zijn open brief met: "Beste Markus, ik wil je nog even dit zeggen: ik mis je! Jij, de oude Markus Hinterhäuser."
Gerelateerd
Podium
Fidelio 'gezongen' in gebarentaal: 'Tijd om de stilte te doorbreken'
Podium
Bij Dieuwertje Blok (1957-2025) voelde iedereen zich op zijn gemak
Podium
14-jarige Lilja Haatainen door Janine Jansen uitgenodigd bij Kamermuziek Festival Utrecht
Podium