Kinderen schitteren in de concertzaal na muzieklessen in de klas
- Klassiek
- Kinderen schitteren in de concertzaal na muzieklessen in de klas
Steden als Maastricht en Rotterdam laten met educatieve projecten zien wat er mogelijk is als kinderen op jonge leeftijd een instrument leren bespelen. Kinderen uit groep 5, 6 en 7 krijgen dankzij structurele muziekeducatie de kans om op een echt podium te staan.
Stichting Toekomstmuziek
In Maastricht organiseert Stichting Toekomstmuziek - een initiatief van André Rieu - wekelijkse vioollessen op basisscholen, speciaal voor kinderen in wijken waar culturele kansen niet vanzelfsprekend zijn. Wat begint in kleine groepjes in het klaslokaal, mondt uit in een groot gezamenlijk concert (op woensdag 2 juli) in het Theater aan het Vrijthof. Onder begeleiding van docenten én in samenwerking met zangeres Emma Kok ervaren de leerlingen hoe het is om op een professioneel podium te staan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ieder kind een instrument
Ook in Rotterdam groeit al jaren een vergelijkbaar initiatief: Ieder Kind Een Instrument (IKEI), opgezet door SKVR, The Creative Network in samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het New Rotterdam Jazz Orchestra en diverse Rotterdamse basisscholen.
Na twee jaar groepslessen op een eigen instrument vormen leerlingen uit groep 6 samen met professionele musici één groot orkest. De afsluiting vindt plaats in de Grote Zaal van De Doelen, waar kinderen uit tientallen scholen hun muziek laten horen aan een volle zaal met ouders, familie en vrienden. De laatste twee concerten zijn op vrijdag 4 juli om 10:45 en om 13:45 en zijn gratis toegankelijk: Ieder Kind een Instrument- concerten 2025 | SKVR, The Creative Network.
Viooldocent Michelle van den Berg: “Het concert is net zo gevarieerd als de lessen. Alle elementen uit de muziekles zitten in het concert. En het leuke is: van elk kind zit er een zinnetje in een rap. Wij hebben ze in groepjes laten werken en zinnetjes laten maken, over dingen in de wijk en hier op school. Het enige dat wij hebben gedaan is het achter elkaar zetten.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.