George Tobal over Denkend aan Holland: 'Wie is er verantwoordelijk voor eenzaamheid?'
- Klassiek
- George Tobal over Denkend aan Holland: 'Wie is er verantwoordelijk voor eenzaamheid?'
In de theatervoorstelling Denkend aan
Holland stapt een man met een verblijfsvergunning de poort van het
asielzoekerscentrum uit en de samenleving in. Acteur George Tobal neemt
het publiek mee in zijn zoektocht naar verbinding en thuisgevoel in een nieuw
land.
Voorstelling Denkend aan Holland gaat in première
Na jaren in een AZC te hebben gewoond, krijgt de hoofdpersoon Rafi eindelijk een eigen huis. Maar terwijl hij dat probeert in te richten, groeit zijn eenzaamheid. Zijn pogingen om contact te maken met de samenleving stranden telkens, omdat mensen hem vooral als "hulpobject" blijven zien.
Tegelijk schrijft Rafi een boek over een Nederlandse vrouw die zelf moet vluchten, voor een oorlog tussen het Westen en Rusland, naar zijn land. Zo lopen twee perspectieven door elkaar: dat van de nieuwkomer in Nederland, en dat van de Nederlander die ineens zelf ontheemd raakt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een andere reis
Hoewel Denkend aan Holland is gebaseerd op gesprekken met nieuwkomers, herkent Tobal zich niet direct in het personage. Hij kwam zelf op twaalfjarige leeftijd uit Syrië naar Nederland. "Ik had een andere reis", zegt hij. "Ik ging al snel naar school, maakte vrienden en vond mijn plek. Het personage in de voorstelling is ouder, heeft zijn wortels elders, en probeert zich hier opnieuw te verankeren", vertelt Tobal.
Volgens Tobal draait de voorstelling om een
fundamentele vraag: wie draagt de verantwoordelijkheid voor eenzaamheid: de
samenleving of het individu? Tijdens de try-outs merkte hij dat die vraag niet
alleen vluchtelingen raakt. Ook Nederlandse toeschouwers herkenden veel. "Ze
herkenden het gevoel van verzanden in bureaucratie, van niet gezien worden, van
brieven die maar blijven komen", vertelt hij. Zelfs jonge studenten herkenden
het thema.
Menselijkheid
Tobal hoopt dat de voorstelling bijdraagt aan meer menselijkheid. "Ik hoop dat de monsters die ons land van binnenuit kapotmaken met angst en wantrouwen, een menselijk gezicht krijgen. Dat mensen zich niet laten leiden door de emotie die in de samenleving wordt geïnjecteerd", zegt hij.
Na bijna 36 jaar in Nederland maakt de huidige sfeer hem soms verdrietig. "De kant van Nederland die ik de afgelopen tijd heb gezien, beangstigt me", zegt Tobal. "De Nederland die ik ken, is veel toleranter, veel liever. Daar ben ik dankbaar voor, maar ik schrok van wat ik nu zie.”
De Ochtend
Een ochtendprogramma waarin toegankelijke, verrassende muziek centraal staat. Andrea van Pol, Hans Smit of Pieter van Nes houdt je daarnaast kort op de hoogte van het belangrijkste nieuws van de dag. Iedere dag van 7:00 uur tot 9:00 uur.
Gerelateerd
Cultuur
The Balconettes: 'Ik heb veel waardering voor de moed om dit verhaal zo te vertellen'
Cultuur
Tentoonstelling Kiefer paste niet in één museum: 'Dus heb ik de buren gebeld'
Cultuur
Toon Hermans was ook schilder: enorm oeuvre nu te zien
Cultuur