Nicolai Gedda – ridder van de hoge ‘D’
- Klassiek
- Nicolai Gedda – ridder van de hoge ‘D’
Elke week selecteert Podium legendarische Gouden Opnamen die je gehoord móet hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Deze week duiken we in de discografie van ster-tenor Nicolai Gedda, die vrijdag honderdste verjaardag zou hebben gevierd. De keuze is groot, want Gedda is nog altijd een van de meest opgenomen tenors ter wereld.
Wie: Harry Gustaf Nikolaj Gädda (Gedda), geboren 11 juli 1925 (Stockholm, Zweden) en overleden 8 januari 2017 (Tolochenaz, Zwitserland)
Wat: Lyrische tenor, beschouwd als een van ’s werelds grootste operazangers
Waar: Zong in alle belangrijke operahuizen wereldwijd
Weetje: Gedda zong met perfecte dictie in maar liefst negen talen; vijf talen sprak hij vloeiend
Maandag 7 juli
[tweede stuk]
Giochino Rossini
Guillaume Tell - Akte IV - aria en koor, "Asile héréditaire"
Gedda, Nicolai [Arnold - tenor]
Royal Philharmonic Orchestra & Ambrosian Opera Chorus o.l.v. Lamberto Gardelli
Warner Classics / 6407632
Gedda was nog student toen hij in Stockholm zijn debuut maakte in de opera Le postillon de Lonjumeau van Adolphe Adam. Het bezorgde hem de bijnaam van ‘de ridder van de hoge D’, omdat hij de extreem hoge noot in die opera schijnbaar moeiteloos kon zingen, met een zeldzaam stralende klank. Eén toontje lager maar niet minder spectaculair – een hoge C – zingt Gedda in deze aria uit Rossini’s opera Willem Tell. Een opname uit 1972 die nog altijd te boek staat als een van de indrukwekkendste.
Dinsdag 8 juli
[derde stuk]
Gaetano Donizetti
L'elisir d'amore ; Akte II - aria, "Una furtiva lagrima"
Nicolai Gedda [Nemorino – tenor]
Orchestra del Teatro dell'Opera di Roma o.l.v. Francesco Molinari-Pradelli
EMI / 4 56095 2
Qua stemtype valt Gedda in de categorie van lyrische tenor; een zanger met een lichte en soepele klank. Een paar van de mooiste operarollen zijn geschreven voor dat stemtype, zoals die van Nemorino in Donizetti’s L’elisir d’amore, een partij die Gedda uitstekend lag. Luister eens hoe geleidelijk zijn volume aanzwelt in de noot vóór de climax van deze aria. Gedda was hier – in 1966 – volop in zijn gloriejaren. De controle over zijn stem is verbluffend!
Gerelateerd
Gouden Opnamen
De legendarische violist Ida Haendel had haar eigen klank
Gouden Opnamen
Alfred Brendel - klavierfilosoof en meesterverteller
Gouden Opnamen
Maureen Forrester kroop in de huid van stripfiguur Bianca Castafiore
Gouden Opnamen