Gouden Opnamen
NTR

Nicolai Gedda - ridder van de hoge ‘D’

foto: Opera Magazine
  1. Klassiekchevron right
  2. Nicolai Gedda - ridder van de hoge ‘D’

Elke week selecteert Podium legendarische Gouden Opnamen die je gehoord móet hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Deze week duiken we in de discografie van ster-tenor Nicolai Gedda, die vrijdag honderdste verjaardag zou hebben gevierd. De keuze is groot, want Gedda is nog altijd een van de meest opgenomen tenors ter wereld.

Wie: Harry Gustaf Nikolaj Gädda (Gedda), geboren 11 juli 1925 (Stockholm, Zweden) en overleden 8 januari 2017 (Tolochenaz, Zwitserland)

Wat: Lyrische tenor, beschouwd als een van ’s werelds grootste operazangers

Waar: Zong in alle belangrijke operahuizen wereldwijd

Weetje: Gedda zong met perfecte dictie in maar liefst negen talen; vijf talen sprak hij vloeiend

Maandag 7 juli

[tweede stuk]

Giochino Rossini
Guillaume Tell - Akte IV - aria en koor, "Asile héréditaire"
Gedda, Nicolai [Arnold - tenor]
Royal Philharmonic Orchestra & Ambrosian Opera Chorus o.l.v. Lamberto Gardelli
Warner Classics / 6407632

Gedda was nog student toen hij in Stockholm zijn debuut maakte in de opera Le postillon de Lonjumeau van Adolphe Adam. Het bezorgde hem de bijnaam van ‘de ridder van de hoge D’, omdat hij de extreem hoge noot in die opera schijnbaar moeiteloos kon zingen, met een zeldzaam stralende klank. Eén toontje lager maar niet minder spectaculair – een hoge C – zingt Gedda in deze aria uit Rossini’s opera Willem Tell. Een opname uit 1972 die nog altijd te boek staat als een van de indrukwekkendste.

Dinsdag 8 juli

[derde stuk]

Gaetano Donizetti
L'elisir d'amore ; Akte II - aria, "Una furtiva lagrima"
Nicolai Gedda [Nemorino – tenor]
Orchestra del Teatro dell'Opera di Roma o.l.v. Francesco Molinari-Pradelli
EMI / 4 56095 2

Qua stemtype valt Gedda in de categorie van lyrische tenor; een zanger met een lichte en soepele klank. Een paar van de mooiste operarollen zijn geschreven voor dat stemtype, zoals die van Nemorino in Donizetti’s L’elisir d’amore, een partij die Gedda uitstekend lag. Luister eens hoe geleidelijk zijn volume aanzwelt in de noot vóór de climax van deze aria. Gedda was hier – in 1966 – volop in zijn gloriejaren. De controle over zijn stem is verbluffend!

Woensdag 9 juli

Charles Gounod
Faust ; Akte III - duet, "Il se fait tard... O nuit d'amour"
Victoria de los Angeles [Marguerite - sopraan]
Nicolai Gedda [Faust - tenor]
Orchestre et Chœrs du Théâtre National de l'Opéra o.l.v. André Cluytens
Warner Classics / 5679672

Zelfs Franse zangers moesten toegeven dat Nicolai Gedda de beste tenor van zijn tijd was in het Franse repertoire. Fransen hebben zelf de neiging om nasale klanken te overdrijven, wat de vocale lijnen kan verstoren, maar Gedda zong met een heel natuurlijke uitspraak. Onder zijn vele Franstalige rollen springt eentje er echt uit: de titelrol uit Charles Gounods opera Faust. In de jaren ’50 en ’60 gold Nicolai Gedda als dé allerbeste Faust ter wereld. Op deze legendarische opname uit 1958 hoor je hem met zijn favoriete tegenspeler: sopraan Victoria de los Angeles.

Donderdag 10 juli

Samuel Barber
Vanessa; Akte III - duet, "At last I've found you"
Eleanor Steber [Vanessa - sopraan]
Nicolai Gedda [Anatol - tenor]
Metropolitan Opera Orchestra o.l.v. Dimitri Mitropoulos
RCA Records / GD 87899

Eind jaren 50 was Gedda een van ’s werelds meest gevraagde tenors. Niet alleen voor het bekende repertoire, maar ook in eigentijdse muziek. Toen Samuel Barber zijn opera Vanessa componeerde, schreef hij de tenorrol van Anatol speciaal met de stem van Nicolai Gedda in gedachten. De première vond plaats in New York in 1958, en met dezelfde cast werd ook deze prachtige plaatopname gemaakt.

Vrijdag 11 juli

Wolfgang Amadeus Mozart
Die Zauberflöte KV.620 - Akte I - aria, "Dies Bildnis ist bezaubernd schön"
Nicolai Gedda [Tamino - tenor]
Philharmonia Orchestra o.l.v. Otto Klemperer
EMI / 3 68137 2

‘Ik heb zojuist de beste Mozart-zanger van mijn leven gehoord’, zei Walter Legge, de platenbaas van het label EMI, toen hij Nicolai Gedda in 1952 had horen zingen. Nog geen jaar later maakte Gedda zijn opwachting in een Mozart-rol in het operahuis van La Scala in Milaan. Hij zou al gauw uitgroeien tot een van de beste Mozart-vertolkers ter wereld. Deze toonaangevende opname uit 1964, geleid door Gedda’s favoriete dirigent, is daar een uitstekend voorbeeld van.

Ster advertentie
Ster advertentie