Sopraan Eva-Maria Westbroek stopt voorlopig met zingen: stemproblemen maken optreden onmogelijk
- Klassiek
- Sopraan Eva-Maria Westbroek stopt voorlopig met zingen: stemproblemen maken optreden onmogelijk
De Nederlandse topsopraan Eva-Maria Westbroek (55) neemt voorlopig afscheid van het operatoneel. In een openhartig gesprek met Trouw deelt zij de reden: aanhoudende stemproblemen, waardoor optreden niet langer haalbaar is.
In Trouw beschrijft ze hoe het in 2022 duidelijk werd dat optreden een probleem zou worden. Haar stem weigerde dienst, maar ook daarvoor al ging het zingen steeds minder goed. "Ik had last van hormonen. Eén oor was steeds slechter geworden, waardoor de coördinatie tussen mijn gehoor en mijn stem uit balans raakte. Ik probeerde tevergeefs terug te komen als de zangeres die ik ooit was, maar dat lukte steeds maar niet. Mijn normale zangstem kwam maar niet terug. En al die tijd moest ik contracten blijven opzeggen. Ik raakte totaal in paniek", vertelt Westbroek in het artikel.
In De Volkskrant was de berichtgeving stelliger – dat haar carrière hiermee beëindigd is – maar Westbroek nuanceert dat nu: "Die keuze is nog niet gemaakt. Ik houd alle mogelijkheden open." Ze liet aan Podium weten zich te kunnen vinden de inhoud van het Trouw-artikel.
Biologische landbouw en masterclasses
Hoewel ze voorlopig stopt met optreden, blijft Westbroek actief binnen de muziekwereld. Ze investeert nu meer tijd in het lesgeven. Eind augustus 2025 geeft ze masterclasses aan jonge zangers, waaronder een openbare in het Concertgebouw in Amsterdam. Daarnaast verdiept ze zich in biologisch landbouw, zo meldt Trouw. "Ik volg een nieuwe mbo-opleiding voor biodynamisch tuinder, in Dronten. En ik ben er hysterisch enthousiast over", aldus Westbroek.
Informatie over de masterclasses is hier te vinden: Concertgebouw, Amsterdam en Maaspoort, Maastricht.
Podium Klassiek (NTR) zond in 2024 een speciaal georganiseerde masterclass met Eva-Maria Westbroek uit. Die aflevering is hieronder terug te zien.
Video niet beschikbaar
Opleiding en doorbraak
Eva‑Maria Westbroek groeide op als een van de dochters van geoloog Peter Westbroek. Ze studeerde van 1988 tot 1995 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, onder leiding van de Italiaanse Iris Adami Corradetti en de Amerikaanse James McCray. Haar professionele debuut maakte ze in 1994 op het Aldeburgh Festival als Mère Marie in Dialogues des Carmélites van Poulenc. Na het winnen van een concours in Rome zong ze op 25‑jarige leeftijd haar eerste Tosca.
In 2001 trad Westbroek toe tot de Staatsoper Stuttgart, waar ze tot 2006 een breed repertoire vertolkte: van Carlotta in Franz Schreker’s Die Gezeichneten tot Donna Anna (in Don Giovanni van W.A. Mozart) en Marie (in Die Verkaufte Braut van Bedrich Smetana.). Ze werd door de Staatsoper Stuttgart onderscheiden met de titel 'Kammersängerin', een Duitse eretitel voor een zanger(es) van uitzonderlijke statuur.

foto: ANP
Internationale podia & kenmerkende rollen
Ze trad op bij gerenommeerde festivals en operahuizen zoals Salzburg, Bayreuth, Covent Garden, de Metropolitan Opera House, La Scala, Wiener Staatsoper, en de Deutsche Oper Berlin. Enkele van haar kenmerkende rollen zijn:
- Katerina Izmailova in Lady Macbeth of Mtsensk van Dmitri Sjostakovich. Dit was haar doorbraakrol bij De Nederlandse Opera;
- Anna Nicole – wereldpremière van Turnage’s opera Festen in Covent Garden;
- Minnie in La Fanciulla del West van Giacomo Puccini;
- Sieglinde in Die Walküre van Richard Wagner.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Samenwerking met topdirigenten en regisseurs
Westbroek werkte samen met dirigenten als Antonio Pappano, Sir Simon Rattle, Mariss Jansons, Valery Gergiev en met prominente regisseurs zoals Richard Jones (DNO), Martin Kušej, en David McVicar.
Samenwerkingen en onvergetelijke rollen
Gedurende haar carrière werkte Westbroek met toonaangevende dirigenten als Antonio Pappano, Sir Simon Rattle, Mariss Jansons en Valery Gergiev. En met prominente regisseurs zoals Richard Jones (DNO), Martin Kušej, en David McVicar.
Ook in Nederland liet ze een onuitwisbare indruk achter: bij De Nationale Opera vertolkte ze onder meer Minnie in La fanciulla del West van Giuseppe Verdi, Cassandre in Les Troyens van Hector Berlioz, Manon Lescaut in Puccini’s gelijknamige opera, Marie in Wozzeck van Giuseppe Verdi, Leonora in La forza del destino van Giuseppe Verdi en Anna I in The Seven Deadly Sins van Kurt Weill, vaak in het kader van DNO-jubilea en gala’s.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd
Podium
Klankreis: cellist Hadewych van Gent in de race voor de GrachtenfestivalPrijs
Female Friday
Componist Linda Bandara- verklankte haar eeuwige heimwee naar Java
Podium
Klankreis: mezzosopraan Iris van Wijnen op weg naar de Salzburger Festspiele
Podium