Abel Korzeniowski verantwoordelijk voor de muziek in de thriller 'Good Boy'
- Klassiek
- Abel Korzeniowski verantwoordelijk voor de muziek in de thriller 'Good Boy'
De film Good Boy volgt een 19-jarige tienercrimineel die zijn vrienden meeneemt in gruwelijke gewelddadige handelingen, totdat hij op een nacht wordt ontvoerd en midden in een disfunctionele familiedynamiek terechtkomt.
Waar gaat de Pools/Britse thriller Good Boy over?
De negentienjarige crimineel Tommy wordt door het gestoorde stel Chris en Kathryn ontvoerd. Zij verplichten hem een revalidatietraject te ondergaan om van hem een zogenaamd brave man te maken. Tommy poogt aan zijn nieuwe realiteit te ontsnappen.
De film is geregisseerd door Jan Komasa (Corpus Christi, The Hater) en de hoofdrollen worden gespeeld door Stephen Graham, Andrea Riseborough en Anson Boon.
Bartek Bartosik en Naqqash Khalid (In Camera) schreven het scenario. Good Boy gaat in september in première op het Toronto International Film Festival 2025. Er is nog geen Nederlandse releasedatum bekend.
Welke muziek hoor je in de Pools/Britse thriller Good Boy?
Abel Korzeniowski (A Single Man, Penny Dreadful, Nocturnal Animals, The Nun, Till, W.E., Emily, The Courier, Escape from Tomorrow, Romeo and Juliet) is aangetrokken om de muziek te verzorgen voor de Pools/Britse thriller Good Boy.
Wie is Abel Korzeniowski?
Abel Korzeniowski (Krakau, Polen, 18 juli 1972) is een succesvol Pools componist van filmmuziek. Hij schreef muziek voor onder andere Jerzy Stuhr, Tom Ford en Madonna.
Korzeniowski werd geboren in Krakau. Hij had al van jongs af aan contact met muziek: zijn moeder Barbara speelt cello en zijn broers Antoni en Andrzej zijn beiden musici. Hij studeerde af aan de Muziekacademie van Krakau, waar hij cello en componiste studeerde onder supervisie van Krzysztof Penderecki.
In 2000 ontving hij zijn eerste grote individuele prijs – de Gouden Leeuw voor Beste Filmmuziek – op het Filmfestival van Gdynia voor zijn muziek bij Jerzy Stuhrs Duże Zwierzę (The Big Animal).
Korzeniowski is componist van filmmuziek voor diverse Poolse films: The Big Animal, Tomorrow's Weather, An Angel in Krakow, en voor Hollywoodproducties als Battle for Terra, Pu-239, Tickling Leo, A Single Man en W.E..
Hij componeerde de muziek voor de bewerking van François Villons 15e-eeuwse werk Le Testament. Het stuk ging in 2002 in première in Toruń en werd geregisseerd door Marta Stebnicka. In 2004 componeerde hij de filmmuziek voor de stomme film Metropolis van Fritz Lang, ter gelegenheid van het grote Poolse filmfestival New Horizons Film Festival. De film werd in 2004 vertoond met live uitgevoerde muziek in Cieszyn.
In 2009 won hij een San Diego Film Critics Society Award voor de beste filmmuziek voor A Single Man en werd in 2009 genomineerd voor een Golden Globe in de categorie beste originele filmmuziek voor dezelfde film.
In 2012 werd hij genomineerd voor Beste Originele Muziek voor de film W.E. bij de 69e Golden Globe Awards.
In 2012 arrangeerde Korzeniowski het album van Patricia Kaas, Kaas chante Piaf, dat werd opgenomen als eerbetoon aan Edith Piaf.
Sinds 2017 is Abel Korzeniowski lid van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
Bron: Wikipedia (bewerkt)
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het laatste soundtracknieuws
Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.
Gerelateerd
Filmmuziek
Deze muziek van Marina Elderton hoor je in de Britse documentaire 'Poly Styrene: I Am a Cliché'
Filmmuziek
Deze muziek van Uno Helmersson hoor je in de documentaire 'Antidote'
Filmmuziek
Emile Mosseri verzorgt de muziek bij het drama 'Preparation for the Next Life'
Filmmuziek