Dietrich Fischer-Dieskau – dé bariton van de twintigste eeuw
- Klassiek
- Dietrich Fischer-Dieskau – dé bariton van de twintigste eeuw
Elke week selecteert Podium legendarische Gouden Opnamen die je gehoord móet hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Deze week vieren we een van de grootste zangers ooit, de Duitse bariton Dietrich Fischer-Dieskau. Hij werd precies een eeuw geleden geboren.
Wie: Albert Dietrich Fischer-Dieskau, geboren 28 mei 1925 (Berlijn, Duitsland) en overleden 18 mei 2012 (Berg am Starnberger See, Duitsland)
Wat: Duitse bariton die gerekend wordt tot de grootste zangers allertijden
Waar: Zong in concertzalen, operahuizen en opnamestudio’s wereldwijd
Weetje: Fischer-Dieskau maakte meer dan 400 opnames en had een encyclopedisch geheugen, met ruim 100 operarollen en zo’n 3000 liederen in zijn repertoire
Maandag 26 mei 2025
Franz Schubert
Die schöne Müllerin D.795
- nr.12, "Pause"
- nr.13, "Mit dem grünen Lautenbande"
- nr.14, "Der Jäger"
- nr.15, "Eifersucht und Stolz"
- nr.16, "Die liebe Farbe"
- nr.17, "Die böse Farbe"
Dietrich Fischer-Dieskau [bariton] & Gerald Moore [piano]
EMI / 5661462
Opnamejaar: 1961
Wie Fischer-Dieskau zegt, zegt Schubert. Zijn kenmerkende, glasheldere tekstvoordracht leende zich perfect voor Schuberts grote liedcycli – Winterreise, Schwanengesang, Die schöne Müllerin. Fischer-Dieskaus opnamen daarvan gelden nog altijd als gouden standaard. En hij maakte er veel, met tal van pianisten. Tot de mooiste behoort zijn opname van Die schöne Müllerin die hij eind 1961 maakte, met Gerald Moore aan de vleugel, en Fischer-Dieskau in de bloei van zijn stem.
Dinsdag 27 mei 2025
Richard Wagner
Der fliegende Holländer - Akte I - "Die Frist ist um"
Dietrich Fischer-Dieskau [Der Holländer - bariton]
Staatskapelle Berlin & Chor der Deutschen Staatsoper Berlin o.l.v. Franz Konwitschny
Brilliant Classics / 94664
Der Holländer is een van Wagners uitdagendste operarollen, vooral vanwege de grote aria uit de eerste akte. Het personage leeft eigenlijk in een andere wereld, en zo moet de zanger ook klinken: met ferme, aangehouden stem, maar tegelijkertijd ver weg, als uit een andere dimensie. Fischer-Dieskau kon dat als geen ander. Menig Wagner-zanger noemt dan ook déze opname, gemaakt in 1960, als lichtend voorbeeld.
Johann Sebastian Bach
Cantate BWV.82, "Ich habe genug" - aria, "Ich habe genug"
Dietrich Fischer-Dieskau [bariton]
Münchener Bach-Orchester o.l.v. Karl Richter
Archiv / 4271 282
Beroemd zijn de vele Bach-platen van Fischer-Dieskau. Samen met dirigent Karl Richter nam hij meer dan zeventig cantates en passies op. De uitvoeringen klinken in onze moderne oren wat gedateerd. Vaak trage tempi, grote orkesten, veel vibrato. Maar Karl Richter en Fischer-Dieskau waren belangrijke wegbereiders voor de historische uitvoeringspraktijk die een generatie later kwam. Een hoogtepunt uit hun discografie is deze opname, uit 1969, van de spirituele solocantate Ich habe genug.
Donderdag 29 mei 2025
Benjamin Britten
Requiem, op.66, "War requiem" - "Offertorium" – compleet
Peter Pears [tenor]
Dietrich Fischer-Dieskau [bariton]
Simon Preston [orgel]
London Symphony Orchestra & The Bach Choir o.l.v. Benjamin Britten
Decca / 4143 832
Dietrich Fischer-Dieskau was een groot voorvechter van twintigste-eeuwse muziek. Hij werkte nauw samen met eigentijdse componisten; sommigen schreven hun muziek zelfs speciaal met zíjn stem in gedachten. Zo ook Benjamin Britten, die de baritonpartij in zijn imposante War requiem aan Fischer-Dieskau toebedeelde. De studio-opname van het stuk uit 1963, onder leiding van de componist zelf, staat nog altijd overeind als misschien wel de krachtigste ooit.
Vrijdag 30 mei 2025
Gustav Mahler
Das Lied von der Erde - deel II, ''Der Einsame im Herbst''
Dietrich Fischer-Dieskau [bariton]
Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein
Deutsche Grammophon / 00289 477 5187
Voor zijn lyrische symfonie Das Lied von der Erde stond Gustav Mahler twee bezettingen toe: tenor en alt, of bariton en tenor. Van die laatste is dit zonder twijfel de meest legendarische opname, gemaakt in april 1966. Mahlers muziek onder leiding van Bernstein was altijd iets speciaals, maar het is hier vooral de expressieve voordracht van Fischer-Dieskau die je volledig bij de lurven grijpt. Treffend toeval – de vermaarde bariton zou in 2012 uiteindelijk overlijden op 18 mei, de sterfdag van Gustav Mahler.
Gerelateerd
Gouden Opnamen
Maureen Forrester kroop in de huid van stripfiguur Bianca Castafiore
Gouden Opnamen
Arturo Benedetti Michelangeli – tussen Italiaanse flair en extreem perfectionisme
Gouden Opnamen
Georges Bizet: 150e sterfjaar van componist opera Carmen
Gouden Opnamen