Dietrich Fischer-Dieskau – dé bariton van de twintigste eeuw
- Klassiek
- Dietrich Fischer-Dieskau – dé bariton van de twintigste eeuw
Elke week selecteert Podium legendarische Gouden Opnamen die je gehoord móet hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Deze week vieren we een van de grootste zangers ooit, de Duitse bariton Dietrich Fischer-Dieskau. Hij werd precies een eeuw geleden geboren.
Wie: Albert Dietrich Fischer-Dieskau, geboren 28 mei 1925 (Berlijn, Duitsland) en overleden 18 mei 2012 (Berg am Starnberger See, Duitsland)
Wat: Duitse bariton die gerekend wordt tot de grootste zangers allertijden
Waar: Zong in concertzalen, operahuizen en opnamestudio’s wereldwijd
Weetje: Fischer-Dieskau maakte meer dan 400 opnames en had een encyclopedisch geheugen, met ruim 100 operarollen en zo’n 3000 liederen in zijn repertoire
Maandag 26 mei 2025
Franz Schubert
Die schöne Müllerin D.795
- nr.12, "Pause"
- nr.13, "Mit dem grünen Lautenbande"
- nr.14, "Der Jäger"
- nr.15, "Eifersucht und Stolz"
- nr.16, "Die liebe Farbe"
- nr.17, "Die böse Farbe"
Dietrich Fischer-Dieskau [bariton] & Gerald Moore [piano]
EMI / 5661462
Opnamejaar: 1961
Wie Fischer-Dieskau zegt, zegt Schubert. Zijn kenmerkende, glasheldere tekstvoordracht leende zich perfect voor Schuberts grote liedcycli – Winterreise, Schwanengesang, Die schöne Müllerin. Fischer-Dieskaus opnamen daarvan gelden nog altijd als gouden standaard. En hij maakte er veel, met tal van pianisten. Tot de mooiste behoort zijn opname van Die schöne Müllerin die hij eind 1961 maakte, met Gerald Moore aan de vleugel, en Fischer-Dieskau in de bloei van zijn stem.
Dinsdag 27 mei 2025
Richard Wagner
Der fliegende Holländer - Akte I - "Die Frist ist um"
Dietrich Fischer-Dieskau [Der Holländer - bariton]
Staatskapelle Berlin & Chor der Deutschen Staatsoper Berlin o.l.v. Franz Konwitschny
Brilliant Classics / 94664
Der Holländer is een van Wagners uitdagendste operarollen, vooral vanwege de grote aria uit de eerste akte. Het personage leeft eigenlijk in een andere wereld, en zo moet de zanger ook klinken: met ferme, aangehouden stem, maar tegelijkertijd ver weg, als uit een andere dimensie. Fischer-Dieskau kon dat als geen ander. Menig Wagner-zanger noemt dan ook déze opname, gemaakt in 1960, als lichtend voorbeeld.