Jessye Norman verblufte het publiek met haar stem én persoonlijkheid
- Klassiek
- Jessye Norman verblufte het publiek met haar stem én persoonlijkheid
Elke week selecteert Podium
legendarische Gouden Opnamen die je gehoord móet hebben. Centraal staan grote maestro's, absolute topmusici en cd's die gelden als referentiemateriaal. Van opnames uit lang vervlogen tijden tot de muziek van nu. Jessye Norman wist als Afro-Amerikaan, opgegroeid in het gesegregeerde zuiden van de Verenigde Staten, door te breken in de operawereld. Ze was één van de grootste sterren van de jaren 80 en 90.
Wie: Jessye Norman (Augusta, Georgia, VS, 15 september 1945 – New York, 30 september 2019)
Wat: Lyrische sopraan, maar ze kon ook uit te voeten met altpartijen – zo groot was haar bereik.
Waar: In Europa kreeg Jessye Norman haar eerste kans met operarollen. Toen haar ster was gerezen, bleek ze ook in de VS welkom op het grote toneel. Ze gaf daarna recitals over de hele wereld, waaronder jaarlijks in Het Concertgebouw.
Weetje: Jessye Norman is de enige Afro-Amerikaanse vrouw die grote rollen in Wagner-opera’s heeft gezongen.
Maandag 22 september
George Gershwin
Goldwyn follies - Love is here to stay
Jessye Norman [sopraan]
John Williams [piano]
Philips / 4341 612
"Duivenholen zijn alleen comfortabel voor duiven", zei Jessye Norman altijd. Zij wilde verder kijken dan de standaard hokjes. Vanaf haar vierde zong ze gospel in de kerk, later wist ze door te breken in de operawereld. Haar muzieksmaak kende geen grenzen. In 1984 maakte ze prachtige opnames met de Boston Pops Orchestra, waaronder het lied Love is here to stay van George Gershwin.
Dinsdag 23 september
Traditional
Amazing grace
Jessye Norman [sopraan]
Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Alexander Gibson
Philips / 4228 932
Jessye Norman groeide op in Augusta, een stad in Georgia. Het zuiden van de Verenigde Staten kende toen, in de jaren 50, hevige segregatie. Een carrière in de operawereld is alles behalve vanzelfsprekend in die omgeving, maar dat stopte Jessye Norman niet. “Een muziekdocent die je vertelt over de grote violisten en orkesten van de wereld, dat geeft je ruimte om te dromen. De onderdrukking was niet in mijn gedachten, het was niet in mijn geest.” Ze zong al vanaf haar vierde in het kerkkoor van haar dorp, waar de traditional Amazing Grace ongetwijfeld vaak voorbij kwam.
Woensdag 24 september
Richard Wagner
Tristan und Isolde; Akte III - "Mild und leise (Liebestod)"
Jessye Norman [Isolde – sopraan]
London Philharmonic Orchestra o.l.v. Klaus Tennstedt
EMI Classics / CDC 7 49759 2
Jaar: 1988
Dat ze de enige Afro-Amerikaan is die hoofdrollen in Wagneropera’s heeft gezongen, noemt ze “een bitterzoete gedachte”. “Talent is er genoeg, maar er is een gebrek aan kansen. Het is belachelijk.” Dat zij wel die rollen heeft kunnen spelen, is iets waar ze voor altijd om herinnerd wordt.
Donderdag 25 september
Franz Schubert
Erlkönig D.328, op.1 (Arr.)
Jessye Norman [sopraan]
Dalton Baldwin [piano]
Decca / 074 325 1
Het was een bijzondere gave van Jessye Norman: sopraan van beroep, maar ze kon zonder moeite altpartijen zingen. Met haar ongekende bereik zong ze warm en donker in de laagte en stralend in de hoogte. In het lied de Erlkönig, van Franz Schubert, zingt Jessye Norman drie verschillende karakters. Een jongetje met koortsdromen, zijn vader en de elfenkoning, symbool voor de dood, die het jongetje probeert te lokken. Hoe Jessye Norman zich inleeft in elk karakter, en haar stem van kleur verschiet… Het is alsof je drie verschillende zangers hoort.